dinsdag 22 september 2009

Vrouwengroep

Op maandagnamiddag is er een leesgroep voor buitenlandse vrouwen in de bibliotheek. Als Nederlands stel ik me dan een groepje Turkse en Marokkaanse vrouwen voor. Per slot zie je dat in Nederland als er over buitenlands vrouwen gesproken wordt. Maar omdat ik weet dat ik hier ook een buitenlandse vrouw ben, ben ik er toch maar naartoe gegaan. Een mooie gelegenheid om Noors te spreken en te lezen en om nog wat mensen te leren kennen.

En inderdaad waren er Russinnen, Liberianen, Canadezen, Duitsers, Tsjetsjenen, nog wat andere nationaliteiten die ik vergeten ben en ik als eerste Nederlandse die aan de bijeenkomst deelnam. Oftewel, hun verzameling nationaliteiten is met een groter geworden. We hebben eerst een voorstelrondje gedaan zodat de twee cursusleidsters een idee hadden van onze vaardigheden. De bedoeling was namenlijk dat de groep in 2-en gesplitst zou worden op niveau. Degenen met de minste ervaring zouden kinderboeken lezen en degenen met meer ervaring zouden volwassen literatuur lezen. Maar voor we splitsten moest er eerst nog een bessenpluktocht geregeld worden en recepten voor de geplukte bessen besproken worden. Oftwel, zondag ga ik op bessenpluktocht en ik heb nu allemaal lekker recepten om kraaibessen en bosbessen te verwerken. Daarna hebben we met ons allen een kinderliedje gezongen. Ook leuk, de tekst en de noten heb ik mee naar huis, dus ik kan oefenen zodat het de volgende keer beter gaat.

En daarna lezen. Om de beurt een stukje voorlezen en proberen de moeilijke woorden te verklaren met andere niet moeilijke woorden. Daar begin ik beter in te worden. Een paar weken geleden bij Noorse literatuur had ik vaak dat ik wel begreep wat een woord betekende, maar dat is iets compleet anders dan uitleggen wat een woord betekent. Blijkbaar gaat mijn Noors nog steeds vooruit.

Opgevallen:
- licht is blijkbaar niet verplicht voor fietsers. De meeste fietsers hebben geen licht of reflector. Sommigen hebben een reflector en nog veel minder hebben licht
- behalve fietsers en auto's zie je eigenlijk geen verkeer, zelden een motor
- ik heb al een fiets met hulpmotor gezien, staat wel gek bij een mountainbike
- de meeste stoepranden zijn van natuursteen ipv beton
- de meeste huizen zijn houtskeletbouw, ook de wat hogere van drie of vier verdiepingen
- het fødselsnummer is ook nodig voor klantenkaarten, tandartsen, en meer van dat soort zaken waar je denkt dat niet nodig te hebben

groetjes,
Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten