dinsdag 29 september 2009

Glans eraf?

Ja, je leest het goed. Ik vraag me af of de glans eraf is. Het valt me de laatste tijd hoe langer hoe vaker op dat er veel vuil langs de kant van de weg ligt, gebroken glas, etc. Laatst zag ik iemand met een halfvolle (of half lege, afhankelijk van je kijk op het leven) fles sterke drank in zijn hand liep. Bij het oversteken zijn er hoe langer hoe vaker auto's die niet voor je stoppen als je maar naar de overkant kijkt, al dan niet met zebra. Een vrouw uit de vrouwengroep vertelde me dat ze in haar eerste baan uitgebuit werd. Dat bij andere banen haar verteld werd dat ze minder zou verdienen dan een Noor omdat, kort gezegd, ze buitenlander was.

Nu weet ik wel dat Noorwegen niet het beloofde land is en dat Noren gewone mensen zijn, net als Nederlanders en andere buitenlanders. Maar toch, gevoelsmatig, had ik het idee dat Noren hoffelijke mensen waren, eerlijk, recht door zee, en tegen pesten. En als je dan merkt dat ze inderdaad gewone mensen zijn valt dat tegen, hoewel je verstand je verteld dat daar geen reden voor is.

Waar het op neer komt, is dat het gewoon begint te worden. We beginnen gewend te raken aan Noorwegen, waardoor de variaties die je eerst niet zag omdat alles nieuw was, nu wel op beginnen te vallen. We zijn zo gewend dat het schoon is, dat het vuil zichtbaar wordt. Die man met de fles sterke drank had hem van de straat gevist. Volgens mij om hem op te ruimen, volgens Martijn om hem thuis leeg te drinken. Het moeilijk aan een baan komen, geldt ook voor Noren die in het buitenland hun opleiding gevolgd hebben en niet alleen voor buitenlanders (inside information). Wat dat betreft heeft Martijn het geweldig gedaan door meteen een baan op zijn niveau te vinden. De meeste immigrantenmannen hier beginnen in een visfabriek en de vrouwen op een barnehage of als schoonmaakster. Het feit dat het gewoon begint te worden, zorgt er ook voor dat ik het moeilijker vind om de rubriek "opgevallen" te blijven vullen.

Waar het verder op neer komt, is dat ik de volgende fase binnen een emigratie-traject bereikt heb. Zie http://www.norsk.nl/bewustemigreren.htm voor een compleet verhaal over wat er op je af komt als je emigreert.

Maar de plannen voor deze week: vrouwengroep op maandag, Noorse les op dinsdag, Noorse literatuurles op woensdag, lunch en klimafspraak op donderdag, twee dagen vrijwilligerswerk bij ordkallotten, een literair festival, op vrijdag en zaterdag. Naast het huishouden en dat soort zaken. We vermaken ons wel.

Zoals de Noren zelf zeggen: je weet dat je te lang in Noorwegen geweest bent als
-je begint te geloven dat als Noorwegen niet bestond, de wereld snel ten onder zou gaan
- je alleen je eigen drinken koopt bij de bar, zelfs als je met een groep bent.
- je niet verbaasd bent als de persoon voor je de deur niet voor je openhoudt
- je denkt dat er geen slecht weer bestaat, alleen maar slechte kleding
- je meestal om 11 uur luncht en je avondeten om 3 uur hebt.
- je vis op 5 verschillende manieren kan bereiden zonder hem te koken.
- je al je vrije tijd buiten doorbrengt, ongeacht het weer
- je je netjes aankleedt voor sociale gebeurtenissen en alledaags gekleed gaat voor werk.
- wanneer een vreemdeling op straat naar je glimlacht, je denkt dat hij dronken is, gek is, Amerikaan is of alle drie de mogelijkheden tegelijk.

groetjes,
Liesbeth

4 opmerkingen:

  1. Beste Liesbeth
    Fijn dat je begint te wennen, maar jammer dat je nu minder leuke dingen ziet. Maar je houd jezelf wel goed bezig als ik dat zo lees. Hou vol, en blijf het leuk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dag Liesbeth
    Er komt een ding nieuw voor je aan. de poolwinter. Dat moet toch wel uniek blijven. voor de rest is het gras aan de andere kant groener. Veel praten over dit soort dingen zorgt altijd voor veel verhalen. De strekking van je verhaal kun je ook plaatsen in Zweden, Denemarken, Finland,Nederland etc. Misschien dat deze gedachte relativeert.
    Veel groetjes vanuit ML076 museumpark Rotterdam
    Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Frank, wat leuk dat je het blog ook leest. Behalve de vaste volgers heb ik geen idee wie het bijhoudt. Tuurlijk weet ik wel dat wat ik schreef niet alleen opgaat voor Noorwegen, maar voor alle emigranten. Ik had me er ook op voorbereid, maar het is toch gek om het vervolgens in het echt mee te maken. Door de voorbereiding denk je dat het jezelf niet zal overkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu het begint te wennen neemt het ook minder energie dus dat is positief.

    BeantwoordenVerwijderen