vrijdag 11 september 2009

Jam

Zoals jullie konden lezen, heeft Jitske jam geprobeerd te maken van de bessen die ze tijdens het kamperen met school geplukt heeft. Zij heeft de bosbessen tot jam verwerkt. Dat lukte niet zo goed. De jam is helemaal niet stijf geworden. Maar door lekker veel wafels te bakken en daar een paar lepels bosbessenprut op te doen, slinkt de hoeveelheid aardig. Gelukkig is de smaak uitstekend.
Maar de kraaibessen durfde ze niet meer te verwerken. Dat mocht ik doen. Gisterenavond ben ik er mee bezig geweest. Jitske had ook nog frambozen uit de tuin geplukt, dus die gingen er ook door. Op internet vond ik dat kraaiheide niet zoveel pectine bevat en we hebben geen pectine in huis. Gelukkig nog wel een paar appels, en dat zou ook moeten werken. Dus de bessen, frambozen, appel, suiker en een bodempje water opgezet. En wat gebeurt er, je raadt het al, het wordt niet stijf. Dus nog maar een beetje googlen. Als jam niet op wil stijven moet je langer doorkoken, meer suiker gebruiken, meer pectine gebruiken. En uiteraard wat citroen. De citroen en de suiker gaan een reactie aan met de pectine om de boel op te laten stijven. Weer wat geleerd. Ik had geen zin meer om te testen of ik lang genoeg gekookt had, dat kan je namenlijk ook nog doen, maar heb op de gok het fornuis maar uitgezet.
Vandaag bleek dat de consistentie redelijk is. Ik heb nog niet geproefd, maar hoop natuurlijk wel dat de smaak ook goed is.

groetjes,
Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten