zondag 6 september 2009

Høsten (De herfst)

De bladeren beginnen te kleuren. De herfst is dus echt begonnen. Dat wordt dus het seizoen van eten verzamelen om de winter door te komen. Dan komt het slecht uit dat het eerste zakje vencodrop net op is, de eerste twee stukken kaas (jong belegen en belegen) net opgegaan zijn en dat we moeten dooreten van de stroopwafels omdat de houdbaarheidsdatum in zicht komt.

Dat het oogstseizoen begonnen was, was al duidelijk te merken aan de paddestoelenwandelingen. Dat het wat de paddestoelen betreft al bijna afgelopen is ook. De laatste was afgelopen woensdag. Gelukkig hoef ik ze niet te missen. Toen ik vrijdag het gras aan het maaien was, bleek dat we zelf eetbare paddestoelen in het grasveld hadden. Vandaag was de laatste controle van paddestoelen bij het museum. Aanstaand wiekend is de officiele afsluiting van het paddestoelenseizoen met een driedaags arrangement in een hotelletje in het binnenland. Elke dag paddestoelen plukken, leren of ze eetbaar of oneetbaar zijn en de beste manier van klaarmaken.

Toen we vorig wiekend op stap waren, zaten er in de fjellheis allemaal ouders met kleine kinderen en emmertjes. Wij dachten eerst dat die voor de zandbak waren, maar het bleek te gaan om afsluitbare gevallen waarin geplukte bessen verzameld kunnen worden. Jitske en Martijn kwamen vandaag ook thuis met de nodige geplukte bessen. Ze beklaagden zich erover dat ze niets bij zich hadden gehad om ze in te verzamelen, anders hadden we nu minstens twee kilo bessen gehad. Jitske wilde graag dat ik van de twee kopjes vol jam ging maken. Een iets te kleine hoeveelheid bessen, m.i. Gelukkig gaat ze van maandag op dinsdag met de klas op kamp en heeft ze nu twee literbakken mee om bessen in te verzamelen. Dat gaat dus nog leuk worden met jam maken.

Om te oefenen zou ik morgen vast frambozen kunnen plukken in de tuin en zien wat ik daarvan kan brouwen.

De creche waar ze aan de jacht en slacht deden, heeft helaas een ander persoon aangesteld. Dus die herfstbezigheden ga ik niet op zijn Noors meemaken. Ze wilden wel graag mijn telefoonnummer nog een poosje houden, voor geval dat. Daar heb ik uiteraard geen bezwaar tegen.

De botanische tuin was ook al herfstig. De meeste planten uitgebloeid en zelfs al zaadloos. Een beetje troosteloos. Ik moet er duidelijk nog een keer naar toe als het voorjaar is.

De herfst is ook al in de krant doorgedrongen. Op de pagina waar ik sta (ja, ook ik heb de krant gehaald met de paddestoelenexcursie, nu Martijn nog), worden ook vijf mensen geinterviewed over hun herfstvakantie. Dat vind ik wel een beetje vreemd. De scholen hier hebben geen herfstvakantie en gaan gewoon door tot kerstmis. Maar de man/vrouw in de straat wil naar warme landen, Bali, Spanje, Brazilie.

groetjes,
Liesbeth

1 opmerking:

  1. Fijn dat ze je telefoonnummer wilde houden bij de creche, is het nog wat met die jam geworden?
    Groet Hiske

    BeantwoordenVerwijderen