dinsdag 1 september 2009

Eerste Noorse les in Noorwegen

Hei på dere, oftewel, hoi jullie,
Vanavond de eerste Noorse les bij de Voksenopplæring. We hebben om 4 uur warm gegeten zodat Romke al gegeten had voor hij naar cirkus ging (daar moest hij om 18:00 uur zijn), dat Jitske niet zelf voor haar eten hoefde te zorgen, en dat ik ook iets warms gegeten had. Ik ging ervan uit dat Martijn voor zichzelf wist te zorgen. Die is alleen vergeten om tussen de middag warm te eten op zijn werk en had dus honger toen hij thuis kwam.
We waren met 15 mensen uit heel verschillende delen van de wereld, Polen, Brazilie, Engeland, Frankrijk, Litouwen, Rusland, Irak, Duitsland en Nederland. Iedereen had ook een andere achtergrond, een onderzoeker aan de universiteit, een student, een loodgieter, een huisvrouw, een visser, etc.
De lerares werd vriendelijk verzocht om bokmål te spreken omdat de cursisten het anders niet konden volgen. Dat vond ze duidelijk moeilijk. Af en toe verviel ze dan ook in dialekt. We hebben een heel hoofdstuk gedaan, dus het tempo ligt best wel hoog. Het niveau was, zoals ze ons al voorspeld hadden, voor ons aan de makkelijke kant. Maar gelukkig was het niet te makkelijk. Alle keren dat ik een beurt had, gaf ik het foute antwoord. (Alle keren dat ik niet de beurt had, had ik wel het goede antwoord opgeschreven). Grappig om met Martijn samen op les te zitten. Het is weer heel anders dan met ons 4-en bij Cathrine les volgen. Er is gelukkig veel gepraat, ook door de cursisten, zodat we beginnen te wennen aan allemaal verschillende stemmen en uitspraken.
Volgende week moeten we een opstel geschreven hebben over onze droombaan. Daar zal ik morgen dan maar aan beginnen. Kortom, het was een leerzame avond.
En toen zou Martijn Romke tegemoet lopen over de brug en ging ik naar Kongsbakken voor de Noorse literatuur. Helaas, het bleek dat het rooster aangepast was. Er wordt voortaan alleen nog maar tot 20:00 uur lesgegeven op dinsdag, dat zal ik dus helemaal missen. Op de woensdag kan ik gelukkig nog wel. Dus daarna naar huis met een rammelende maag. Per slot hadden we al om 16:00 uur gegeten en was het nu 20:45. Thuis bleek dat de anderen ook last van hun maag hadden, want iedereen zat aan tafel te eten. Ik kon zo aanschuiven.

Vanochtend heb ik bij een creche op het vasteland gesolliciteerd. Ik ben ernaar toe gelopen en heb me daar voorgesteld. Ik kreeg meteen een rondleiding. Een ding viel me op deze creche op. Er werkte daar een man, net als op de Steinercreche. Verder waren ook hier alle kinderen buiten aan het spelen, met van die lekkere pakken aan, waar je niet nat of koud in wordt. Er zaten drie kinderen heerlijk op hun knien in een plas. Moet je in Nederland om komen. Op de andere creche waren ze ook al zo lekker bezig. Daar stonden zelfs Perzische berenklauwen, die van die lekkere brandharen hebben. In Nederland probeert de gemeente ze weg te halen op plaatsen waar veel kinderen spelen.

Martijn heeft de website van het polarinstitutt gehaald, zie ondergaand plaatje. Je ziet goed hoe blij hij is met zijn baan.





genoeg voor vandaag.
groetjes,
Liesbeth

1 opmerking:

  1. Verdomd, ik kan het Noors nog enigzins volgen ook! Heeft toch voordeel als je een keer of wat in Denemarken geweest bent.

    BeantwoordenVerwijderen