zaterdag 15 augustus 2009

Woensdag 12.8.

Vandaag stonden Jitske en Romke in de krant met foto en naam en alles. Gisteren waren er een journalist en een fotograaf naar Kulta gekomen voor een interview en foto’s. Nog geen drie volle dagen in Tromsø en ze stonden al op de voorpagina van Tromsø avisa. Helaas hebben we de krant zelf niet te pakken gekregen, maar leve Boele. Die had hun in de krant gezien en de pagina ingescand en naar ons gemailed.
Vanochtend waren we bij het Polarinstitutt op bezoek. Even kennis maken met de Nederlandse collega van Martijn, zien waar hij terecht komt en vast wat zaken regelen. Hij was erg nieuwsgierig naar de reden waarom wij zo ver noordelijk terecht gekomen waren, omdat voor de meeste mensen Noorwegen bij Trondheim ophoudt. Maar ja, als je een ervaring wilt, dan doe je dat zo goed mogelijk. Boele vertelde dat Martijn waarschijnlijk een tocht op een ijsbreker zou maken waarbij meetgegevens verzameld werden, zodat hij een beter beeld had van hoe dat ging. Helaas zouden wij dan niet meekunnen. Martijn zou misschien ook naar Spitsbergen moeten. Als dat buiten het seizoen (welk?) was, is er kans dat we mee kunnen. Dat lijkt me erg gaaf.
De kinderen hebben we daarna in de stad achtergelaten om eten voor zichzelf te regelen en naar circus te gaan. Wat worden ze zelfstandig en dat in een stad waar we al 3 dagen zijn. Wij moesten ons inschrijven voor de “inburgeringscursus”, of te wel, we zijn naar de Voksenoplæring gegaan om ons in te schrijven voor een cursus Noors. Omdat we al Noors gehad hadden, moesten we een plaatsingstest doen om ons niveau te bepalen. We krijgen per mail de uitslag. Morgen gaan we ons asiel aanvragen bij het politiebureau.
Het viel Jitske op dat de duiven in de stad allemaal normale poten hadden en geen klompvoeten. Tsja, er is ook geen Bram Ladage in de buurt die ze het foute eten geeft. Martijn heeft de hondendrollen ook ontdekt die ik al gezien had. Verder viel het ons op dat er opeens een luidspreker op vier wielen langs kwam rijden. Ook al een teken dat het hier niet gebruikelijk is. Op de camping had ik dat ook al een keer meegemaakt. Maar dat waren Fransen, zo te zien aan het nummerbord en dat telt niet.
Verder zien we hier erg veel mensen met hun mobiel lopen, veel meer dan in Nederland. Maar het grootste verschil is dat je ze wel ziet maar niet hoort. Ook zie je veel mensen op een laptop werken. Dat zag ik al op de vliegvelden, maar daar kan je nog allerlei redenen voor verzinnen, zoals de tijd stuk krijgen. Maar je ziet ze in de bieb, bij de Burger King, op het bankje voor de Coop, etc.
Gisterenavond heb ik Jitskes rug gemasseerd, er kwamen eerst twee kleine krakjes en daarna en serie van drie knallen. De thoracale wervel die eerst uitstak, stak nu veel minder uit en leek alleen nog maar een knik in de ruggengraat op te leveren. In ieder geval een verbetering. Dank je wel Hiske voor de tip. Vanavond vond Jitske wel dat het op die plaats nog gevoelig was, dus ik ben daar nog even lief voor de rug geweest. Ik merkte alleen wel, dat zo lang voorover zitten voor mijn nek nog niet ideaal is. Dus daar moet ik nog mee uitkijken.
Zowel gisteren als vandaag kwam Romke stralend uit de circusles. Ik ben erg blij dat het hem zo goed lijkt te bevallen. Ik hoop dat het zo blijft, maar als ik de leraar zo zie hoef ik daar niet echt bang voor te wezen.
Morgenavond hebben we een ‘visning’ van de circusgroep. Die moet dan al plaats vinden omdat een van de deelnemers er vrijdag niet bij kan zijn. Ik ben benieuwd wat voor moois ze voor elkaar hebben weten te krijgen in die paar dagen.
Oja, de eerste mug kwam gisterenavond ook al voorbij gevlogen in de hut. Verder heeft Jitske gelukkig haar jas nog niet echt hard gemist. Oftewel, het heeft tot nu toe niet echt hard of veel geregend.

Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten