zaterdag 15 augustus 2009

Donderdag 13 augustus

De ochtend is al door Liesbeth beschreven. ’s Middags ben ik Boele gaan ophalen op het NP (Norsk Polarinstitutt). Hij was nog niet helemaal klaar met zijn werk, dus ben ik eerst even langs Harald (andere collega) gelopen om een formulier voor de UDI in te laten vullen, dat we nodig hebben voor de werk/verblijfsvergunning. Kan ik dat morgen gelijk weer inleveren op het politiebureau… Daarna heb ik een kwartiertje in de bieb rondgelopen. Kwijl kwijl, een hele bieb gewijd aan poolonderzoek, om dan van Boele te horen: oh, dit is alleen nog maar het openbare deel. Het meeste staat netjes achter slot en grendel. Daarna zijn we op mobieljacht gegaan. Bij de Expert moesten we lang wachten voor we aan de beurt waren. Heel normaal hier, haast als er veel klanten staan kennen ze echt niet, daarentegen weten ze op zo’n moment feilloos dat het tijd is om even koffie te gaan drinken, dus…. Toen we uiteindelijk geholpen werden, bleek dat er wel twee mobielen waren, maar niet twee bijbehorende simkaarten. Zucht. Maar niet getreurd, in het winkelcentrum Langnes (bij het vliegveld) is nog een Expert. En inderdaad, daar hadden ze twee simkaarten, maar niet twee bijbehorende mobielen. Dus weer bellen naar de Expert in de stad om ze daar apart te laten leggen. Na het betalen van 2 kronen ben ik nu dus de eigenaar van 2 simkaarten, en kan ik morgen 2 mobielen ophalen. Hoera! Als ik eraan denk zet ik de nummer dan ook op de blog, hoewel ’t Nederlandse nummer ook nog even in de lucht zal blijven... Daarna heeft Boele me nog wat van de stad laten zien, de universiteit en het ziekenhuis en zijn we door de tunnel naar Tromsdalen gereden, waar de camping is. Inmiddels ben ik weer heel wat wijzer over Noorse zeden en gewoonten.
Om 7 uur mochten we bij Kulta komen kijken naar de voorstelling die Romke en Jitske (en de rest van de groep) gaven. Erg gaaf, foto’s volgen snel. En weer complimenten over het jongleren van Jitske (hun er så flink). Ze zitten duidelijk lekker in hun vel, maar zijn wel behoorlijk moe.
Na de voorstelling gaan we ons nieuwe huis bekijken. Ik had om half 9 met Harald afgesproken, we zijn 20 minuten te vroeg. Hoop maar dat we daar als Nederlander mee weg komen (we zijn nog niet ingeburgerd, soms een voordeel), want in Noorwegen vinden ze: klokka halv ni er klokka halv ni. We krijgen een keurige rondleiding door ons eigen huis. Het ziet er supergaaf uit. Gelukkig zijn Jitske en Romke het samen gelijk eens wie welke slaapkamer krijgt, dus daar hoeven wij ons als ouder al weer niet mee te bemoeien. Ik overhandig Harald zijn kopie van het contract van de Handelsbank voor de borg en spreek af om morgen om 2 uur bij de bank te zijn om onze poot onder het contract te zetten. Daarna naar ‘huis’ (hut op camping), nog even bijpraten, een paar boterhammen naar binnenschuiven en alle papieren voor morgen klaarleggen. Ik moet om 8 uur op het politiebureau zijn voor de werkvergunning, en Liesbeth, Jitske en Romke hebben om 9 uur een afspraak op de Sommerlyst school; daar hoop ik dan ook weer aan te sluiten. Hoe dat verloopt lezen jullie de volgende keer weer.

Hilsen, Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten