woensdag 19 augustus 2009

NAV, Voksenopplæring og mye mer

Oftewel, het Noorse CWI, de volwasseneneducatie en veel meer (dit voor de niet-Noren onder ons).

Vanochtend bij het ontbijt zagen we dat het gesneeuwd had op de bergen aan de overkant van de fjord. Martijn riep meteen dat hij een fotomoment aan voelde komen toen ik het hem vertelde. Toen we het aan Jitske vertelde voelde zij meteen een blogmoment aankomen. Dus ik vertel jullie nu niets nieuws.

Vandaag kwam met de post uit Nederland eindelijk het bericht van het CWI binnen met het formulier E303, dus ik kon me gaan inschrijven. Op het NAV was eerst verwarring omdat ik nog geen uitkering had vanuit Nederland. Maar gelukkig snapten ze ook hier dat het een verstandig gebruik van mijn vakantie van mijn baan bij de Pabo was om nu vast hier te solliciteren etc. Het volgende probleem was dat ik nog geen D-nummer had. Ik vertelde wel dat ik al een oppholdstillatelse had aangevraagd omdat je daarmee je uiteindelijke fødselsnummer kunt krijgen. Ze dachten toen eerst dat ik moest wachten tot ik echt werkeloos was en mijn fødselsnummer had, maar gelukkig bleek dat zij toch in de tussentijd een D-nummer aan konden vragen en me vast ik konden schrijven. Het gaat hier veel simpeler om je WW-uitkering te krijgen. Ze gaan duidelijk uit van goede trouw. Ik moet me elke twee weken melden en op een formulier aangeven hoeveel uur ik gewerkt heb. Ze hebben niets over sollicitatieplicht gezegd, ik hoef niet aan te tonen dat ik minstens een sollicitatie per week doe, ik hoef niet aan te geven hoeveel ik verdien met uren die ik eventueel werk. Het is veel minder bureaucratisch dan in Nederland. Pas als ik over twee/drie maanden nog geen werk heb, wordt er een gesprek met me gehouden.

Vanavond zijn Martijn en ik naar Kongsbakken videregående skole geweest. Daar was een voorlichtingsavond over volwasseneducatie. Elke Noor van 25 jaar of ouder heeft recht op lessen Noors, Engels, wiskunde, natuuronderwijs (=biologie, natuurkunde en scheikunde) en sammfunsfag (een soort sociologie/maatschappijleer) en studievaardigheden. Ze zouden ook Noors als 2e taal geven. En daar ging het ons uiteindelijk om. Eerst een algemeen praatje in een zaaltje. Dat was tot op zekere hoogte redelijk te volgen. Toen in de mediatheek mogelijkheid tot overleg met de afzonderlijke docenten. Het bleek dat Noors als 2e taal al op een wat hoger niveau gegeven werd. Ze gingen ervan uit de je al bij de andere voksenopplæring, waar we die test vorige week woensdag afgelegd hadden, cursus gevolgd had. Het was van vijf tot 10 uur op dinsdag en op woensdag ook nog iets van drie uur les. Het merendeel van de tijd zou je de normale noorse les hebben, zoals die op de videregående skole ook gegeven werd en pas na 3 uur zou de groep gesplitst worden in noors als 2e taal en nynorsk. We mogen het proberen en als het te moeilijk voor ons is kunnen we gewoon stoppen. Ook hier had je weer je fødselsnummer nodig om je in te schrijven. Dat is waarschijnlijk omdat je alleen recht hebt op de gratis opleiding als je zo'n cursus voor het eerst doet.

Opvallende Noorse zaken:
- de bonte kraai is hier veel bonter dan in Nederland
- regenlaarzen dragen is hier veel normaler. Ik heb een jongedame met hot pants en regenlaarzen gezien en vandaag een medewerkster van de NAV die achter haar bureau met regenlaarzen aanzat
- de omgang met de Mexicaanse griep is hier toch echt anders. Martijn kwam er vandaag ook achter. Hij heet hier gewoon de varkensgriep of de nieuwe griep. Vandaag hingen er bij de NAV niet alleen posters met waarschuwingen, maar werd je ook verplicht om je handen bij binnenkomst te ontsmetten met alcohol. Op de websites van scholen staan er ook verhalen over. Het ministerie stelt gerust, dat de scholen gewoon kunnen beginnen.
- de meest voorkomende tuinplanten zijn de reuzekorenbloem, de lysimachia en het zonneroosje
- perzische berenklauw is ook hier uit de klauwen gelopen en komt gewoon als onkruid voor, net als bij ons

Geen opmerkingen:

Een reactie posten