zondag 23 augustus 2009

Rustdag

Vandaag hebben we een heerlijke rustdag gehad. Lekker uitgeslapen, rustig ontbeten op het terras. De zon scheen weer lekker, net als gisteren. We hebben alleen als we buiten eten of drinken wel altijd meteen een of twee wespen om ons heen. Die laten ons gelukkig na een paar minuten altijd wel weer alleen, maar vervelend is het wel. Muggen hebben we trouwens na die eerste mug op de camping niet meer gezien (afkloppen).

Na de koffie is Martijn wassen gaan draaien en zijn Jitske en ik naar het universiteitsmuseum gegaan. Daar zouden plantenleven, dierenleven, geologie, poollicht en een grootse tentoonstelling over Samen zijn. We begonnen natuurlijk met te verdwalen. Maar dat is niet erg. Je leert je omgeving er beter door kennen. Bovendien geeft dat mooi de kans om met Noren te praten, want je moet per slot van rekening de weg vragen.

Bij het museum stond een gamme nagebouwd, een Samenhuis. Daar kon je een kopje koffie krijgen. Jitske en ik zijn daar naar binnen gegaan en hebben lekker op rendierhuiden koffie zitten drinken. De Samen drinken iets dat het best als boerenkoffie omschreven kan worden. Water en grof gemalen koffie in een waterketel boven het vuur. Als het water kookt wordt het van het vuur gehaald. En als je wilt, wordt het dus met prut en al ingeschonken.

In het museum was minder te zien dan ik gedacht had. Wel werd uitgebreid uitgelegd hoe het Noorderlicht ontstaat. Ik heb me wel uitgeleefd met boeken over de vogels, de planten en de paddestoelen die hier voorkomen. Misschien ga ik met de paddestoelenclub wel mee op excursie. Als ik een bus kan vinden die me bij het bruggehoofd van Kåløya afzet tenminste. Onee, dan heb ik Noorse les op het Kongsbakken. Jammer.

Noors:
- veel mannen achter kinderwagens die erachter lopen alsof dat heel normaal is. Zowel mannen alleen als stellen.
- jongens zijn bijna allemaal emo-achtige gevallen (dragen skinnies en hebben hun haar schuin over hun ogen)
- straatnaambordjes zie je hier zelden en zijn ook niet genormaliseerd qua plaats (vandaar dat we verdwaalden)
- we hebben onze eerste losstaande brievenbus gezien. De andere brievenbussen waren in supermarkten etc.
- huizen zijn van hout en hebben kleurtjes
- de was wordt niet droog buiten (de luchtvochtigheid zal te hoog zijn)
- auto's hebben heel snel hun licht aan. Maar volgens mij zijn ze eigenlijk verplicht altijd hun licht aan te hebben. Ik moet heb nog even nakijken.
- de ochtendschemering begint om 2:53 en het avondduister om 22:28, dat is al veel meer nacht dan toen we twee weken geleden aankwamen
- gisteren met Martijns collega vond ik het weer van de laatste week gewoon terwijl hij het heel fijn weer gevonden had.

1 opmerking:

  1. Zo ik ben weer bij met lezen, leuk hoor alles zo bij houden met foto's enzo, liefs Hiske

    BeantwoordenVerwijderen