woensdag 26 augustus 2009

Gisteren

Gisteren zijn we eindelijk bezig geweest met de buren te leren kennen. Helaas was de vrouw die een appartement in ons huis heeft niet thuis. Die hebben we dus alleen nog maar van een afstandje gezien. De overburen waren wel thuis. Dus wij er met zijn 2-en op af. De overbuurman was in gesprek met een andere man. Wij dachten al mooi twee buren tegelijk te leren kennen, maar het leek toch iets zakelijks te zijn. De overbuurman kwam op ons af om een hand te geven en te vertellen dat hij bij ons langs zou komen als hij klaar was met het gesprek. Hij is inderdaad met zijn vrouw langs geweest, maar toen was ik al weg naar Noorse les. Dus Martijn heeft ze alleen ontvangen. Ze wilden niets drinken en zijn een klein half uur gebleven.

En de stoute schoenen aangetrokken en me aangemeld als lid van de Soppforening. En gemailed naar de muziekschool voor volwassenen. Helaas bleken die geen saxofoonles te geven. Ik kan natuurlijk altijd op zangles gaan om contacten te hebben. De contacten van de soppforening zullen bijna ophouden. Ze hebben nog twee excursies en een soppwiekend en dan is het paddestoelenseizoen alweer over. Het bleek dat ik wel het 13e lid ben van de vereninging. Ik ben benieuwd naar de excursie van vanmiddag/avond. Ik moet om half zes bij het busstation zijn, dan word ik opgepikt.

De Noorse les is hetzelfde als de leerlingen hier in de bovenbouw krijgen, literatuur van 700 tot nu. Het is namelijk onderdeel van een pakket vakken dat je moet hebben om studievaardig bevonden te worden. Oftewel om aan een universiteit of hogeschool te mogen studeren. Universiteit en hogeschool staan hier op hetzelfde niveau. Dus wat wij vroeger de Technische Hogeschool noemden bv., die nu ook allemaal universiteit heten. Hoewel het dus geen les is om Noors te leren, leer je er natuurlijk wel heel veel van, niet alleen de literatuur maar ook veel over de cultuur. Het viel me mee om te volgen.
Misschien dan ik ook maar naturfag ga volgen, dan weet ik tenminste wat ze er hier onder verstaan. Per slot mag ik daar les ingeven en je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Het is grappig om te zien hoe de kinderen met hun vrienden hier omgaan. Jitske en Iselin verdwijnen meteen naar Jitske's kamer om daar huiswerk te maken en Romke en Aksel ploffen op de bank neer en willen graag voor de buis hangen. Ik moet nog uitvinden hoe dat hier gaat met theedrinken. Toen ik afgelopen vrijdag aan Emi vroeg of hij ook thee wilde, begon hij meteen naar de keuken te lopen om verward te stoppen toen hij zag dat ik begon in te schenken. Op een gegeven moment zag ik Aksel fruit van de fruitschaal pakken die op tafel stond. "Gelukkig weet ik dat de Noorse gewoonte is dat je mag pakken wat er op tafel staat tot het op is, anders had ik dit hondsbrutaal gevonden", dacht ik. Later bleek dat Aksel gewoon aan Romke gevraagd had of hij fruit mocht pakken.

Opgevallen:
- er hangen in de winkels nergens briefjes met "collega gezocht" en dat terwijl Noorwegen een veel lager aantal werkelozen heeft dan Nederland
- avondactiviteit vallen hier veel vroeger, de Noorse les om 17:00, paddestoelenexcursies om 18:00 verzamelen op een punt een uur rijden buiten de stad etc. Vandaar dat de Noren veel vroeger avondeten, zo rond half vijf

groetjes,
Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten