woensdag 26 augustus 2009

Paddestoelenexcursie en excursie door de stad

Vanochtend hebben Martijn en ik een excursie naar de stad uitgevoerd. We wilden eens een andere route uitproberen die misschien ook een kortere weg naar Martijns werk was. We hebben allemaal sluipdoor kruipdoor weggetjes genomen. Dachten we van het asfalt af een niet officiele doorsteek te hebben, blijkt er opeen een echte trap te komen. Oftewel, het is een officiele doorsteek. En zo bleef het doorgaan. En allemaal stukjes braakliggend terrein of gewoon natuur midden in de stad. Grappig.
Toen we een kaart kochten bij de bibliotheek om alle wegen in Tromsø op papier te hebben stond onze route er niet op.

We zijn ook naar de internationale supermarkt geweest. Heel internationaal is die. Er lagen Belgische bonbons naast Russische chocoladerepen. Er was Thaise rijst en Chinese medicijnen. Maar het was voornamenlijk een toko, behalve dat we maar een soort sambal konden vinden en dat ze niet wisten wat santen was. Toen we dat uitlegden bleken ze het wel te hebben.



Tsja, en een paddestoelenexcursie is hier echt alleen maar gericht op paddestoelen verzamelen die eetbaar zijn en tips uitwisselen hoe je ze het beste klaar kunt maken. Daar stond ik met mijn spiegeltje en loupe en determinatiewerk. Gelukkig hadden de mensen met wie ik mee mocht rijden voor mij een mandje en een mes om alle paddestoelen in te doen en af te snijden.
En daar dacht ik met een echte Noorse bezigheid mee te doen, blijkt dat hier in Troms nooit paddestoelen verzameld werden voor de universiteit in de jaren 70 hier gesticht werd en er allemaal mensen uit Oslo en Finmarken kwamen. Zo zie je maar, hoe een mens zich kan vergissen.

Opgevallen:
- de bibliotheek is gratis voor iedereen.
- alle WCs die ik gezien heb, zowel in winkelcentra als bij benzinepompen als in de bieb zijn gratis (op een WC voor gehandicapten in een winkelcentrum na)
- internet in de bieb is gratis
- toch is er een internetcafe te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten