zondag 20 juni 2010

Zelfstandigheid

Het uitgangspunt bij de opvoeding van Noorse kinderen is ze een veilig gevoel te geven en ze op te voeden tot zelfstandige wezens. Die beide uitganspunten vind je terug in zowel wat de ouders doen, als in hoe de barnehage/school georganiseerd is. Die sluiten dus mooi bij elkaar aan.

Op de barnehage mogen kinderen bijvoorbeeld in bomen klimmen en op de speelhuisjes. Ze worden niet aangemoedigd om dat te doen, maar zeker niet angstig erbij weggehouden. Ze gaan er hier van uit dat juist door te proberen kinderen hun eigen grenzen leren kennen en daardoor beter op zichzelf kunnen vertrouwen. Dus het veilige en zelfstandige gevoel.

Dat heb ik ook gemerkt toen ik eens aan het wandelen was. Een kind hing met zijn jas vast aan een uitstekend takje en stond nog net met zijn voeten op de grond. Er was helemaal geen paniek oid. Wel vroeg hij mij of ik hem kon helpen om los te komen. Ik heb geen idee hoe lang hij al zo lang zo stond. Wat je dan doet is hem zelf zijn rits open laten doen, zodat hij zelf leert hoe hij in zo'n situatie los kan komen.

Op school leren alle kinderen ook naaien. Romke heeft bv. dit jaar een schort ontworpen en genaaid. Op de rapportbespreking komt dan naar voren dat zijn zomen beter kan, maar dat het zigzaggen van de applicaties heel goed gaat. Dat schort wordt dan het jaar daarop bij koken gebruikt.

Houtbewerken leren ze ook op school. Romke heeft dit jaar een mes ontworpen en gemaakt. Dat wil zeggen, het handvat. Het lemmet is er door de leraar ingezet. Het is een ontzettend scherp mes.

Jitske heeft dit jaar koken geleerd en heeft algemene voedingsleer erbij gehad. Op mijn school merkte ik inderdaad dat de leerlingen iets deden met de kooklessen. De helft van mijn klas zit op kamers en ze hadden regelmatig een zelfgemaakte lunch mee naar school. Dat was dan bijv. een salade die vol trots aan de medeleerlingen getoond werd. Ook door de jongens.

De ouders dragen hun steentje bij door o.a. vanaf dat de kinderen zo'n jaar of 12 zijn, ze zelf hun bedtijd te laten bepalen. Ook weer een voorbeeld van een kind zelf verantwoordelijk laten zijn voor het eigen welzijn. Over het algemeen is dan wel de voorwaarde dat ze 's ochtends hun bed uit kunnen komen voor school. Op deze manier leren kinderen veel vroeger waar hun grenzen liggen.

Al deze zaken samen maken dat kinderen zich verantwoordelijk gedragen als ze op kamers gaan. Dat op kamers gaan gebeurt hier dus meestal in de bovenbouw van de middelbare school. Niet alle scholen hebben alle profielen. Dus als je een speciaal profiel wilt, zul je over het algemeen te ver van school af wonen en dus op kamers gaan.

Wat dan nog wel een probleem kan zijn, is het combineren van schoolwerkzaamheden met het voeren van een huishouding en de vrijetijds besteding. Over het algemeen schiet het huiswerk maken er dan ook bij in. Helaas juist bij de leerlingen die in de klas niet al het werk af hebben.

Liesbeth

2 opmerkingen:

  1. We lezen telkens jullie leuke verhalen. A.s. woensdag komt de verhuiswagen? Wanneer verwachten jullie hier te zijn? Veel succes met het pakken en het afscheid nemen.
    Hilsen,
    Christophe & Cathrine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vi kommer den 22.7. an i Nederland. Er dere hjemme? Kan vi få en avtale for å utveksle erfaringen?

    BeantwoordenVerwijderen