vrijdag 4 juni 2010

Streik (staking)

Vanaf afgelopen vrijdag is er staking bij o.a. Jitske en Romke op school. Het doel is gelijke behandeling van werknemers. Iedereen moet evenveel verdienen als ze een even lange opleiding gehad hebben, binnen de gemeentelijke sector. Dus ongeacht hoeveel vraag er naar het beroep is. (Ik weet niet of ze hier aan numerus fixus doen.) Verder dat het minimumloon verhoogd wordt. Ook is het een door vrouwen gedomineerde sector, dus die krijgen toch al minder betaald, hoewel dat formeel niet gebeurt. Er is dus ekstra geld nodig om dat recht te trekken.

Pas toen in woensdag in de bus naar mijn werk zat, merkte ik dat het toch wel heel veel rustiger was op straat en in de bus. Alle barnehages staken mee, de bibliotheek staakt mee, en nog zo een aantal instituten. Vanaf woensdag staken ook de middelbare scholen mee. Daar ik geen lid ben van een vakbond word ik geacht gewoon te werken.

Het is een fijne tijd om te staken. Alle eindexamens zijn in volle gang en ook de tussendoor examens op de ungdomsskole en in de eerste en tweede klas van de vidergående. Ik ben benieuwd of de staking over is voor de schoolvakantie begint.

In ieder geval betekent de staking dat Jitske en haar drie klasgenoten zelfstandig naar Trondheim gaan vliegen als er maandag nog steeds gestaakt wordt. De wiskunde olympiade op internationaal niveau gaat gewoon door.

Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten