woensdag 27 januari 2010

Tas pakken

Nu ik heel ander werk doe, moet ik heel andere zaken in mijn rugzak stoppen. Als barnehage assistent stopte ik er thermo-ondergoed in, een skibroek, badslippers, een reflectorvest, een koplamp en een lunchpakket.

Het thermo-ondergoed ging mee in plaats van aan omdat je niet altijd naar buiten ging met de kinderen. Je wordt anders toch te warm. De skibroek ging mee, want als je een uur of twee buiten staat te staan om op de kinderen te passen wordt je toch wel koud, ondanks het thermo-ondergoed. De badslippers gingen mee omdat je binnen niet op je buitenschoenen kan lopen. Gewone sloffen zijn niet hygienisch genoeg. Het reflectorvest is nodig om duidelijk zichtbaar rond te lopen. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de andere medewerkers. De koplamp gebruikte ik om in de donkere hoekjes te kijken of al het speelgoed opgeruimd was en om te kijken of er geen kinderen waren die zich verstopten. In mijn wandelschoenen had ik nog extra wollen zolen, zodat de grond niet zo koud optrok. Het lunchpakket spreekt voor zich.

Nu neem ik nog steeds een lunchpakket mee, heb ik binnenschoenen bij me omdat het wel fijn is om binnen iets anders aan je voeten te hebben dan wandelschoenen. En natuurlijk het lesboek, de voorbereidingen, het rekenapparaat, de lineaal en andere kantoorartikelen. Mijn tas is aanzienlijk lichter geworden. Mijn hoofd voller. Per slot moeten alle Noorse vaktermen erin komen en is wiskunde niet een vak dat ik ooit eerder gegeven heb.

Waar het omkleden op de barnehage in een grote ruimte gebeurde waar alle buitenkleren hingen en de droogkast stond, zijn er nu twee aparte garderobes. Een voor de heren en een voor de dames. Elke garderobe heeft ook een toilet en een extra wastafel, maar geen droogkast. Iedereen heeft daar zijn schoenen staan. Het is dus blijkbaar ook hier heel gewoon, net als op andere scholen, dat je je buitenschoenen uitdoet. Het geeft toch een heel ander gevoel om je in zo'n ruimte op te tuigen om naar buiten te gaan, of om de nodige zaken af te doen voor het binnenmilieu. Want wat wel hetzelfde is, is dat er ongeveer tot 22 á 23 graden gestookt wordt. Dus het binnenmilieu heeft een aanzienlijk hogere temperatuur dan het buitenmilieu.

Liesbeth

1 opmerking:

  1. Hoi Liesbeth
    Uit ervaring weet ik dat het een heleboel energie neemt om een ander vak dan je eigen te geven Ook om het in een andere taal te doen. De kombinatie van de twee heb ik niet gedaan. Veel sterkte ermee en ik bewonder je doortastendheid/durf/moed.
    Het zal wel veel van je energie nemen. Het is maar goed dat je kinderen nu zo zelfstandig zijn dat je je er niet iedere dag mee bezig hoeft te houden.
    Groeten Lucie

    BeantwoordenVerwijderen