woensdag 27 januari 2010

Skrei, lever og rogn





Skrei, zoals paairijpe torsk (kabeljauw) genoemd wordt, wordt samen met rogn (kuit) en lever gegeten. De lever en kuit komen ook uit de kabeljauw. Het schijnt een traditioneel gerecht te zijn in heel Noorwegen. Zo traditioneel dat we het er zelfs tijden Noorse les over gehad hebben.

Zoals veel van de Noorse gerechten is ook dit simpel klaar te maken. Alle drie de onderdelen worden gewoon gekookt. Dat durfde ik dus wel aan om uit te proberen. Per slot is nu het paaiseizoen en als we te lang wachten kunnen we het niet eens meer uitproberen. Dus voor twee personen de ingredienten gekocht. Ik ging er terecht vanuit dat de kinderen geen interesse zouden hebben.

Onderweg naar huis realiseerde ik me dat ik nu wel wist hoe ik skrei, lever en rogn klaar moest maken, maar dat ik geen flauw idee had wat er verder bij moest. Dus dan duik je de bibliotheek in. Daar kan je altijd met alle vragen terecht. Wat moet erbij? Het eerste dat de bibliothecaresse me vertelde, was dat de rogn in matpapier ingepakt moest worden, omdat anders alle kuit uit elkaar viel. Verder hoorde er aardappels, rauwe ui en boter bij. Als drinken of bier of rode wijn. En omdat het geheel nogal machtig zou zijn, ook een glaasje aquavit.

Thuisgekomen dus eerst de lever maar schoongemaakt, de rogn in aluminiumfolie gedaan en elk geval in zijn eigen pan gekookt. De rogn en skrei hadden samen in een pan gekund, maar ik wilde het allemaal apart hebben. Goed voor de afwasploeg (ikzelf dus). Martijn en ik hebben onze laatste fles rode wijn opgetrokken om erbij te drinken. De aquavit hebben we maar achterwege gelaten. We hadden het gevoel dat als we nu niet teveel boter erbij deden het wel niet zo machtig zou zijn dat die nodig was.

Op de bovenste foto kan je zien hoe het er bij ons uitzag, op de onderste foto staat een profesioneel plaatje dat van snakk.klikk.no/Mat afkomt. Meestal haal ik de Noorse recepten van www.matoppskrift.no maar deze keer dus alleen een plaatje achteraf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten