zondag 17 januari 2010

Kvvs

Vrijdag ben ik dus naar Kvaløya vidergående skole geweest om mijn papieren te laten zien. Ik stond bij de bushalte te wachten toen ze belden hoe laat ik aan zou komen. Ze hadden weer een wiskundeleraar nodig. Dus ik kon meteen uit de bus door naar het lokaal. Deze keer had ik geen voorbereidingstijd en waren de leerlingen mensen die na de yrkesfaglige opleiding toch maar gekwalificeerd wilden worden om te gaan studeren. Dus was het wiskunde op een iets hoger niveau. Het ging in dit geval over de mediaan en het gemiddelde van enkelvoudige en gegroepeerde data.

De videregående skole heeft drie stromingen: de yrkesfaglige, die op het beroepsleven voorbereidt; de studieforberedende, die op de hogeschool of universiteit voorbereid; en de påbygende, voor die mensen die na de yrkesfaglige toch studiekompetanse willen bereiken. Ook op de videregående hebben de leerlingen hun eigen lokaal en lopen de leraren heen en weer. Ook hier wordt, net als op de ungdomsskole, een tweewekelijks rooster voor het huiswerk gemaakt, zodat de leerlingen precies kunnen zien wat ze wanneer af moeten hebben, welke stof wanneer behandeld wordt, etc. Dat was wel handig voor mij toen ik inviel, want niemand kon mij vertellen welke stof ik moest behandelen met de leerlingen. Maar de leerlingen konden het mij dus wel vertellen.

De klassegrootte wisselt heel erg, afhankelijk van de stroming waar de leerlingen inzitten. Bij de yrkesfaglige zijn de klassen niet groter dan zo'n 15 leerlingen. Dit o.a. vanwege het veiligheidsaspect bij het werken met machines. Mijn påbygningklas was 24 leerlingen groot en de studieforberedende is meestal zo'n 20 man groot.

Toen ik mijn les gegeven had, zijn al mijn papieren gecopieerd. Ik ben benieuwd naar het loon waar ze volgens de tabellen op uitkomen. Omdat ik universitair docent was in Delft, ga ik hier ook als lektor ingeschaald worden. Het feit dat ik op de Pabo in een andere categorie viel, telt niet mee. De lesjaren daar wel. Dus als het goed is, gaan ze me op 18 jaar ervaring inschalen op lektorniveau. Ik ben benieuwd of mijn redenatie klopt en wat de bijbehorende hoogte wordt van het salaris. Bij Frisvold Privat Gymnas ga ik 270 kronen per uur verdienen, dus dit zal ook wel zoiets zijn.

Over loon gesproken, mijn jaaroverzicht van Jobzone viel gisteren al op de mat. Ik heb daar wel zo'n 9000 kronen verdiend in de periode van 30 oktober tot 18 december. Dat is toch nog altijd meer dan de kinderbijslag hier. Ja, die is ook rond en met terugwerkende kracht van de dag van aankomst berekend en op onze rekening gestort. Je krijgt hier zo'n 900 kronen per kind per maand, netjes elke maand uitbetaald. Zo, genoeg over geld.

Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten