woensdag 20 januari 2010

Ramadan

Al een hele poos vraag ik me af hoe moslims boven de poolcirkel hun Ramadan vieren. Als ze zich aan de letter van de voorschriften houden en de Ramadan valt in de winter is er niets aan de hand. Ze kunnen dan dag en nacht zo veel eten als ze willen. Valt de Ramadan in de zomer dan gaat de zon dus niet onder, dus mogen ze niet eten en verhongeren ze.

Hier in Tromsø schijnt 's werelds noordelijkste moskee te staan. Ik kon mijn vraag dus beantwoord krijgen. Al helemaal omdat op het filmfestival dat hier op dit moment aan de gang is een film te zien is die 'Arctic Ramadan' heet. Helaas draaide die op een tijdstip dat ik er niet naar toe kon. Gelukkig kon Jitske me helpen. Zij heeft een moslimjongen in de klas zitten. Ze vertelde me dat die gezegd had dat als de zon niet onder ging, ze gewoon van zes uur 's avonds tot zes uur 's ochtends mochten eten en de rest van de dag niet. Vraag beantwoord.

Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten