donderdag 20 mei 2010

Noorse bureaucratie

Vorige week heeft m'n nieuwe werkgever in Nederland het arbeidscontract aangetekend hierheen opgestuurd. Ik kreeg net een afhaalberichtje in de brievenbus en ben het gelijk even gaan halen op het postkantoor.

Daar liep ik leuk aan tegen een stukje bureaucratie. Je moet hier persoonlijk je pakjes en aangetekende brieven afhalen, en je moet jezelf ook legitimeren, begrijpelijk. Dat gaat hier zo ver dat Liesbeth en ik niet het verjaardagskadootje voor Romke, opgestuurd uit Nederland, konden ophalen, dat moest ie zelf doen.
Hier gebruik je altijd je volledige naam, dus inclusief voornaam. Ik heet 'Martijn Bak', en het contract was voor 'Dhr. M. Bak'. Niet hetzelfde. Dus kon het niet voor mij zijn. De mevrouw van het postkantoor vroeg nog net niet hoe ik aan andermans afhaalbericht kwam... Of ik dus even aan wilde tonen dat 'Dhr. M. Bak' hetzelfde is als 'Martijn Bak'. Of anders moest ik maar vragen of ze het even opnieuw op wilden sturen, maar dan naar 'Martijn Bak'. Het koste enige overtuigingskracht, maar uiteindelijk kreeg ik de brief mee, met een bestraffend 'niet meer zo doen hoor, meneer'. Tja, nou vraag ik je...

3 opmerkingen: