donderdag 20 mei 2010

Nog meer 17. mai

Er was nog een opmerkelijke uitspraak in de toespraak. "Vraag niet wat het land voor jou kan betekenen, maar vraag je af wat jij voor jouw land kan betekenen." Dat klonk erg bekend. En na even nadenken realiseerde ik me dat dat ook bij Noorse literatuur aan de orde geweest was. In L van Erlend Loe vroeg de hoofdpersoon zich af wat hij had bijgedragen aan de Noorse samenleving.

Verder is de 17. mai een dag voor de kinderen. Ze mogen net zoveel ijs en worstjes eten als ze willen. Wij hebben onze kinderen dat maar niet verteld en blijkbaar iemand anders ook niet. Ik heb ze er niet over gehoord.

De tweede optocht waar we naar gekeken hebben was de russeoptocht. Die was erg kort. De meeste hadden hun baret niet op, hoewel de 17. de enige dag is waarop ze hem op mogen hebben. Ik heb ook een paar "visitekaartjes" opgeraapt die ze uitdeelden aan wie maar wilde. Uiteraard was ik nieuwsgierig wat ik daarop aan zou treffen. Ze hadden allemaal op de ene kant reklame voor een firma die de russ van outfit voorziet. De andere kant had inderdaad een visitekaartjes-uiterlijk met fake-adres en telefoonnr. een foto en een paar 'wijze' uitspraken.

De derde optocht was de optocht waar we in meegelopen hebben. Martijn werd tot vaandeldrager gebombardeerd voor Kulta, Jitske ging op eenwielfiets en Romke al jonglerend. Voor mij dus de rol van fotograaf. Wat een apart gevoel in de optocht mee te lopen. Rijen dik de mensen aan de kant, vanaf de balkons, vanuit de open ramen op de bovenverdiepingen, iedereen mooi aangekleed, overal vlaggen, een fantastisch goede sfeer. Geen relletjes, geen dronkelappen, geen gedoe. Een waardige, feestelijke, blijde gebeurtenis.

Na de derde optocht was het feest ook afgelopen. Er werden nog drie coupletten van het volkslied gezongen en daarmee was de pret over. En dat was om zes uur, zodat iedereen op tijd thuis kon zijn en de volgende dag weer fris aan het werk kon. Ik heb echt het gevoel dat ik Noorwegen van een van zijn beste kanten gezien heb en ik snap dat Cathrine dat in Nederland gemist heeft.

Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten