vrijdag 20 november 2009

Poollicht kijken!

Gisterenavond was het zover. Martijn SMS-de vanaf de klimhal dat er poollicht te zien zou zijn. Ik naar buiten. Maar wat ik ook zie, geen poollicht, wel wat nevel. Gelukkig had ik teruggeSMS-ed naar Martijn met een bedankje, dus hij belt op of ik het kan vinden. Nee dus. Blijkt dat wat ik voor een nevel aan zag, het poollicht te zijn. Nou, niet erg indrukwekkend dus. Na zo'n 10 minuten kijken of het nog wat gaat worden, ga ik toch maar weer de warme kamer in.
Na een klein half uur wordt er op het raam geklopt. Het is Martijn die thuisgekomen is en me de donkere koude nacht in wil lokken met poollicht. Maar deze keer is het al veel duidelijker poollicht, het begint zelfs al een beetje groen te kleuren. Maar als ik het vergelijk met de foto op spaceweather.com hebben we nog steeds niet op het goede moment gekeken. Mocht je willen weten hoe poollicht ontstaat en hoe je aan de kleur de hoogte af kan lezen, lees dan het artikel http://www.swpc.noaa.gov/info/Aurora.pdf

Opgevallen:
- de rijp wordt kapotgereden tot een soort poedersneeuw
- in de krant wordt deze periode als de rijpperiode omschreven. Het lijkt dus normaal te zijn dat het weken achtereen vriest zonder neerslag.
- er zijn voornamelijk ijshockyschaatsen te koop. (Mijn friese doorlopers beginnen helaas hun hout te verliezen en Romkes schaatsen zijn hem te klein geworden, dus we hebben nieuwe nodig)
- Jitske is gevraagd om Zwarte Piet te spelen
- Ja, de Nederlandse gemeenschap laat zijn gezicht zien in Tromsø tijdens Sinterklaas op 6 december
- er zijn regelmatig zaken niet te koop in de supermarkt, die wel tot hun standaardassortiment behoren, zoals Lipton thee, huismerk aardappels, en nog zo wat zaken.
- de verwarmde stoep is inderdaad niet bevroren of berijpt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten