vrijdag 20 november 2009

Piggfritt

Achterop bussen staat vaak: "vi kjører piggfrit." Omdat ik te lui was om op te zoeken wat piggfritt betekende, dacht ik dat dat betekende dat ze roetvrij reden. Helaas. Afgelopen Noorse les kwamen we erachter dat dat betekent dat ze spijkerloos rijden. De winterbanden hier zijn voorzien van spijkers. Sneeuwkettingen gebruiken ze hier niet, daar zou het asfalt te veel van slijten, maar spijkerbanden des te meer. Dat verklaart meteen waarom het klinkt alsof alle auto's over grind rijden. Het verklaart ook waarom er overal kleine kiezeltjes op het wegdek liggen. Ik dacht eerst dat die gestrooid werden tegen gladheid. Maar nee, die worden uit het wegdek gereden door de spijkerbanden. Wim wees me erop dat het asfalt hier een andere samenstelling heeft dan in Nederland. Er zit veel meer grind door de toplaag.

Martijn en ik lopen tegenwoordig op pinheels. Letterlijk dus. We hebben spijkerzooltjes gekocht voor onder onze schoenen. Dat scheelt een hele hoop schuivers. We hadden ze woensdag aan toen we gingen wandelen. Helemaal verijsde rotsen kon je gewoon oplopen alsof ze niet glad waren. Lekker handig. Alleen had Martijn het gevoel van:"Waarom heb ik ze eigenlijk aan, het is toch helemaal niet glad?" Maar toen hij zonder probeerde, lag hij meteen onderuit. Maar wij wandelen dus niet meer piggfri.

Martijn heeft een mountainbike gekocht, daar gaan ook spijkerbanden om. Helpen wij het asfalt even om zeep.

Opvallend:
- Jobzone belt bijna elke dag of ik wil werken
- Proffice belt om de dag of ik wil werken, maar altijd nadat Jobzone al gebeld heeft
- PVS wil me wegkopen bij Jobzone, maar dan mag ik niet meer voor anderen werken
- Addecco vond mijn Noors nog niet goed genoeg om als leraar aan de slag te slaan, PVS en Jobzone wel
- Kongsberg Satelit is in mijn CV geinteresseerd
- het lijkt wel verliefdheid. Zodra er je verliefd bent op iemand, raakt prompt iedereen op je verliefd, datzelfde heb ik nu met banen
- Het is zoals ze bij de NAV vertelde, een baan als barnehageassistend kan je goed gebruiken om op gang te komen.
- Martijn en ik zijn doorgestroomd naar een niveau hoger bij de Noorse les
- er komen over vetpotjes langs de weg, gedeeltelijk in het centrum om de ingangen van de winkels duidelijk uit te laten komen, gedeeltelijk in de woonwijken om de entree naar de huizen gezellig te verlichten
- het lijkt sneller donker te worden 's middags, dan dat het later licht lijkt te worden 's ochtends.

2 opmerkingen:

  1. Weer leuke verhalen. Wat goed zeg dat je zo veel kan werken. Gaf me gelijk een idee als ik volgend jaar niet meteen een functie als docente vind. Vikar bij een barnehage of een SFO.

    God helg til dere alle!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Liesbeth, Je bent nu dus reuze populair! Gefeliciteerd!!!

    Groetjes, Wim.

    BeantwoordenVerwijderen