vrijdag 6 november 2009

Bezoek uit Nederland

Het eerste bezoek uit Nederland is er. We hadden met een groot spandoek, vlaggen en een bord met groot de naam erop op het vliegveld willen staan. O.a. om maar goed duidelijk te maken waar we stonden, zodat we niet gemist konden worden. Maar ja, Tromsø heeft maar een klein vliegveld, beduidend kleiner dan Zestienhoven, dus toch maar niet. Hadden we het toch maar gedaan, Wim keek in eerste instantie over ons heen!

We hebben maar drie slaapkamers, dus als we loge's hebben, moeten we schipperen met de slaapplaatsen. We kunnen natuurlijk altijd een tent in de tuin opzetten. Ik geloof niet dat Wim daar grote problemen mee zou hebben, maar een echt bed is natuurlijk comfortabeler. Deze keer mag Romke zijn kamer aanbieden, bij het volgende bezoek is Jitske aan de beurt (wij ontsnappen natuurlijk de dans ;-) Maar ze mogen wel zelf kiezen of ze in de tørkerom of bij ons op de kamer willen slapen. De badkamer en de woonkamer zijn, zolang er nog school is, geen opties. De badkamer moet ook 's nachts gewoon gebruikt kunnen worden, want daar is de enige WC en de woonkamer wordt uiteraard tot later bewoond dan de bedtijd van de kinderen is, op schooldagen.

Verder hebben we deze week ook Marie in huis, gelukkig slaapt die bij Wim. Marie doet de afwas en helpt bij koken etc., zij hoeft geen ekstra eten etc. Het is wel jammer dat Marie weer samen met Wim verdwijnt.

Het is de bedoeling dat we zaterdag voor een wandeltocht de bergen in gaan en maandag pas weer terugkomen. De kinderen hebben maandag vrij van school en Martijn heeft ook vrijgenomen. Eigenlijk hadden we een skitocht gepland (hier op het eiland) om van Wim skiles te krijgen, maar alle sneeuw is allang weer verdwenen en Wim heeft zijn skis dan ook maar thuisgelaten. Maar een wandeltocht is een leuk alternatief. De voorspelling is droog en zonnig weer met temperaturen rond het vriespunt (hier in het dal), dus hoger zal het kouder zijn.

Aan de andere kant, is het de vraag of ik wel meekan. Helaas heeft het werken met kinderen zijn keerzijde, zoals iedereen in het onderwijs weet. Ik heb een dikke keel, hoofdpijn en spierpijn. Dus of ik dat de anderen aan kan doen? Misschien is het wel de svineinfluensa. Op de barnehage waar ik twee keer gewerkt heb, was dat geconstateerd. Leuk, dan moet ik een week in quarantaine.

Opgevallen:
- die lage zon maakt dat het huis vuiler lijkt
- werken zorgt voor mij dat ik minder geld per maand krijg
- de spruiten liggen hier pas veel later in de winkel dan in Nederland. Ze zijn er al een week
- mandarijnen heb ik nog niet gevonden
- alle kerstzaken liggen al in de winkel (of had ik dat al gemeld?)
- de meeste Noren denken toch al wel dat de herfst begonnen is. Alle trampolines zijn onttakeld, het veiligheidshekken en het springvel weggehaald
- het dak van de overbuurman is af, maar het houtwerk nog niet geverfd. Ik ben benieuwd hoe ze dat doen bij deze temperaturen
- in heel Noorwegen ligt sneeuw. In heel Noorwegen? Nee, in een klein stadje in het uiterste noorden wordt nog weerstand geboden
- volgens Wim is verven hier minder belangrijk omdat het te koud zou zijn voor het hout om te rotten (de luchtvochtigheid kan dan niet zo hoog worden)
- bij wegwerkzaamheden wordt wel het een en ander afgesloten, maar moet je zelf goed kijken om niet in het gat te vallen
- creditcards zijn hier een veel normaler betalingsmiddel dan in Nederland, hopenlijk komt er hier geen IJslandcrisis.
- ze hebben vaak liever dat je met creditcard gebruikt, dan contant betaald. In Nederland kan je vaak korting bedingen door contant te betalen ipv met creditcard

1 opmerking:

  1. Hoi Liesbeth
    Wat schrijf jij de stukjes toch leuk en opwekkend. Ik ga vaak gewoon even jullie blok lezen om de positieve invloed.
    Een aantal diengen die jou als anders opvallen zijn hier ook gewoon bv creditcards.
    Lucie

    BeantwoordenVerwijderen