zondag 29 november 2009

Allerlei

Het is heerlijk schaatsweer. We komen met rode konen thuis na lekker een paar uur op het ijs gestaan te hebben. Jitske vindt het spannend vanwege al het gekraak dat je hoort, maar het ijs is minstens een halve meter dik. Helaas is het eergister- en gisteravond gaan sneeuwen. Dat maakt dat het ijs hobbelig begint te worden. Nog een sneeuwbui en de sneeuw ligt te dik om erover/doorheen te schaatsen.

Martijn vertelde me dat het dankzij het Polarinstituut is dat mijn Zandstraas hier in Tromsø te koop zijn. Er werd namelijk een expeditie naar de Zuidpool uitgezonden en van daar uit kwam de vraag aan Intersport of zij binnen drie dagen schaatsen konden leveren. Dat is dus gelukt, maar blijkbaar hebben ze er wat meer besteld dan de expeditie nodig had. Volgends Karsje (een Nederlands fysiotherapeut die hier al jaren woont) zie je de Zandstraas veel op het Prestvannet. Ik heb alleen de mijne nog maar gezien.

Karsje vertelde trouwens ook dat de fysiotherapeuten hier voornamelijk bewegingsoefeningen geven, geen massage e.d. Dat is voor de luxe sauna's. Bindweefselmassage is hier al helemaal onbekend. Ik moet nog vragen hoe dat zit met trigger point massage. Misschien is dat hier ook onbekend. Ik heb dus een niche ontdekt waar ik me in kan begeven. Op de barnehage zag ik al briefjes hangen van mensen die massage geven. Die vragen vier keer mijn uurloon. Dat zou dus een aardige opsteker kunnen zijn.

Jitske vroeg zich af hoe de cijfers voor het rapport hier tot stand kwamen. Ze heeft voor een aantal vakken waarvoor ze nu een cijfer heeft namelijk nog nooit een toets gehad. Het valt haar wel op dat het cijfer hier voor een groot deel door je werkhouding in de klas bepaald wordt.

Dit wiekend heb ik twee keer oliebollen gebakken, met hulp van mijn zus. Aanstaande maandag hebben we namelijk afsluiting van de vrouwengroep op de bieb. Die afsluiting is met lekkers, een quiz, wat zingen en als het lukt ook volksdansen. De bedoeling was dat diverse vrouwen Kerstspecialiteiten uit hun land zouden maken. Ik wist geen Kerstspecialiteiten, behalve varkensrollade, maar wel onze oudejaarstractatie. Alleen heb ik in Nederland oliebollen altijd kant en klaar gekocht en dat lukt hier niet. Dus moest ik zelf bakken. Eerst een keertje oefenen met de proefpersonen thuis en daarna voor het echies. Ik weet natuurlijk nooit of ik op maandag moet werken, dus moesten ze nu al klaar zijn. Maar het is uitstekend gelukt op de mooie ronde vorm na. Ik heb allemaal uitsteeksels. Een van de andere vrouwen die tsaziki maakt, vroeg of de Nederlands bollen geschikt waren voor bij haar gerecht, anders zou er nog gewoon brood moeten komen. Het lijkt me een interessante combinatie waar ik nooit aan gedacht zou hebben. Maar ik heb het wel afgeraden.

Vandaag ging het ochtendgloren naadloos over in het avondgloren, maar de straatlantarens gaan nog steeds uit voor een paar uur. Wel merk je goed het verschil tussen een bewolkte hemel en een onbewolkte. Gisteren was het bewolkt en vandaag helder. Waar we wel moeite mee hebben, is dat het nog geen avond is als het weer donker wordt. Het is dus niet de bedoeling dat we dan al in een rustiger tempo voorbereiden op het slapen, maar dat we nog gewoon huiswerk maken, boodschappen doen, en meer van dat soort zaken.

Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten