donderdag 26 november 2009

Adventstijd en mørketid

Op de barnehage waar ik vandaag werkte, hebben ze de mørketid gevierd. Hoe ze dat precies gedaan hebben, weeet ik helaas niet, want ik werd naar binnen gestuurd om de keuken aan kant te maken. Wat ik wel gezien heb, is dat alle kinderen jampotjes versierd hadden, dat daar waxinelichtjes in brandden en dat ze in optocht begonnen te lopen. Er schijnen ook liedjes gezongen te zijn, gezien de opmerkingen achteraf van de leidsters. Na afloop van de optocht was er chocolademelk en skoleboller.

In de winkels verkopen ze nu ekstra magere melk met vitamine D en kaas met vitamine D. Ik dacht eerst dat ze de vitamine D die uit de melk gehaald was door het ontvetten er weer in terug gestopt was. Maar ik vond op de halfvolle en de volle melk geen aanduiding dat er van nature al vitamine D inzat, dus hij is echt speciaal toegevoegd. Dan zal dat ook wel voor de kaas gelden. Per slot is hij van melk gemaakt. Omdat onze kinderen niet van vis houden, een goede vitamine D bron, heb ik nu dus maar de kaas met mitavientjes gekocht. De melk laat ik liggen. We hebben liever volle of halfvolle melk.

Bij Jitske in de klas hebben ze lootjes getrokken en moesten ze elkaar deze week een kadootje geven, op zo'n manier dat degene voor wie het was niet doorhad van wie het kadootje kwam. We snapten dat niet helemaal, want het is nog lang geen kerst. Vandaag bleek dat het in het kader van advent was. Jitske kreeg een lekker kadootje met een mooi gedichtje:
"Du har kjempegod klessmak!
Du er alltid snill og grei,
Derfor liker alle deg!
Fra hemmelig venn!"
(Je hebt een reuzegoede kledingsmaak, je bent altijd aardig en goed, daarom vindt iedereen je aardig! Van een geheime vriend!)
Op de barnehage van vandaag, zag ik ook een grote doos met allemaal kadootjes erin en de tekst "adventkadoos" erop. Dus er zijn meer plaatsen waar aan adventkadoos gedaan wordt.

Opgevallen:
- in de supermarkt kan je adventkalenders kopen
- er zijn ook marsepeinen knackworsten te koop
- ze doen hier niet aan roepnamen. Ik mag kiezen of ik Elisabeth of Elisabeth Maria genoemd wordt
- ik werd vandaag gevraagd om in een eerste of vijfde klas te werken, maar dat lijkt me een beetje voorbarig. Ik wil eerst wel een gewoon een dagje meelopen
- de klapschaatsen schaatsen erg lekker. Ik heb alle schaatssoorten al wel eens uitgeprobeerd, lage noren, hoge noren, kunstschaatsen, ijshockeyschaatsen en friese doorlopers. En altijd waren de friese doorlopers het fijnst. Nu vind ik de zandstra's met skibinding even lekker schaatsen. Met het voordeel dat je er geen moeie voeten van krijgt omdat je gewoon afwikkelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten