vrijdag 6 november 2009

Nog een barnehage

Eergisteren heb ik weer in dezelfde barnehage gewerkt als afgelopen vrijdag. Deze keer was het een stuk minder vermoeiend. Ja, wennen helpt echt. Ook zag ik nu de momenten waarop met de kinderen gepraat werden, tijdens het verluieren en vlak voor de lunch. Tijdens het verluieren met de kinderen afzonderlijk (logisch) en vlak voor de lunch was het met zijn allen liedjes zingen. Tijdens al het aan- en uitkleden gebeurde dat niet zo veel, terwijl dat toch ook zo'n mooie gelegenheid is.

Gisteren heb ik op een andere barnehage gewerkt. Daar hadden ze echte vertikale groepen van 1 tot zes. Ze hadden andere regels. Kinderen mochten zelf eten pakken als ze wilden, tijdens de fruithap kwamen we rond met bakken fruit langs de plaatsen waar de kinderen speelden en konden ze al spelende fruit eten. Verluieren en te slapen leggen of na het slapen uit hun wandelwagen halen, hoefde ik nog niet te doen omdat de kinderen me nog niet zo goed kenden.

Met de oudere kinderen werd duidelijk dat ik al wel redelijk met ze kon praten, maar helaas toch niet altijd alles verstond. Ook hier stond zelfstandigheid hoog in het vaandel. Ze zijn zich er niets eens echt van bewust dat ze daar aan werken, als ik de omgangsregels en richtlijenen voor oproepkrachten zo eens las. Kinderen klimmen op stoelen en eraf zonder hulp. Als ze willen kleien pakken ze netjes een plastic tafelkleed, en als ze dat niet uit kunnen leggen vragen ze om hulp.

Ook hier sliepen alle kinderen buiten, voor zo ver ze een middagdutje deden. En ook hier werden de kinderen uit bed gehaald zodra ze wakker waren, dus geen vaste wektijd. Eten en drinken ook gewoon naar behoefte en zo lang ze erover deden. Tijdens de lunch was het wel weer de bedoeling dat ze bleven zitten tot ze klaar waren. Maar ook hier hoefde niemand vast gezet te worden omdat ze te veel draaiden of opstonden voor ze klaar waren.

Kortom, meer overeenkomsten dan verschillen.

Ik kwam er ook een bekende tegen van de minoritetspråkligekvinnegruppe (3 keer woordwaarde). Grappig. Je merkt trouwens ook, dat het minder vermoeiend is als je al wat barnehageervaring hebt, ook al is het een andere barnehage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten