dinsdag 13 april 2010

Teflonpan

We hebben hier een teflonsteelpannetje. Dat is op zich natuurlijk niet ongewoon, maar in Nederland hebben we altijd alleen maar teflon koekepannen in huis gehaald.

Al vanaf het begin viel me op dat het melk koken in een teflonpan anders verloopt dan in een gewone pan. Het begint te koken zoals water kookt. Eerst een paar belletjes die omhoog komen kringelen, dan wat meer, en dan pas komt de hele melk omhoog. In een gewone pan zie je eerst wat rimpelingen voordat de melk verder zonder waarschuwing overkookt.

Let op het verschil! In de teflonpan komt de melk omhoog en in de gewone pan kookt hij over. Dat komt door de waarschuwende belletjes vooraf. (Ja, ik weet dat je ook een kooksteentje kunt gebruiken en een speciale melkkoker. Dat deden mijn opa en oma al).

Een ander verschil bij de omhoogkomende melk, is dat in een gewone pan het stijgen ophoudt zodra de pan van het vuur genomen wordt. Of in ieder geval zo goed als. Bij het teflonpannetje bleef de melk tot wel zo'n 10 seconden lang door omhoog komen. En dat terwijl ik hem aan het overgieten was en erin blies. Misschien dat dat niets met het teflon van doen heeft, maar met het feit dat het een zwart pannetje is.

Daarna viel mij op dat de melk in een teflonpan aanbakte. Dat lijkt in eerste instantie vreemd. Een teflonpan is juist bekleed met teflon om aankoeken en aanbakken tegen te gaan. Teflon heeft een soort vettig uiterlijk. In de chemische verbinding kon ik echter niet vinden dat het eventueel vet zou aantrekken. Toch denk ik dat teflon door zijn waterafstotende eigenschappen ervoor zorgt dat juist de melkeiwitten tegen de panbodem blijven plakken en daardoor aankoeken.

En uiteraard, als je ergens mee bezig bent, kwam ik vervolgens een teflonpan tegen waarbij als aanbeveling stond dat melk er niet in aankoekte. Op wikipedia heb ik er verder niets over kunnen vinden, en ook google heeft me in de steek gelaten.

Maar voor wie wil, een leuk studieobject.

Liesbeth

2 opmerkingen:

  1. Ehm...eerst omspoelen met water en niet afdrogen voor je de melk erin doet, helpt dat tegen het aankoeken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee, ik zal het gaan proberen als ik vanavond koffie zet. Ik had vroeger voor een gewone pan geleerd dat je de bodem met boter in moest smeren tegen het aanbakken als je bv havermout of warme chocolademelk wilde maken in de pan. En dit is natuurlijk precies het omgekeerde.

    BeantwoordenVerwijderen