dinsdag 6 oktober 2009

Snømåking

Het leven zit vol verassingen. Fiets je 's avonds naar huis met heldere hemel en lekker vrieskou, wordt je 's ochtends wakker met vijf centimeter sneeuw. Dat kwam als sneeuw bij een heldere hemel. Romke meteen helemaal enthousiast en zijn bed uit om het te zien. Het deed Jitske wat minder. En ik heb er blijkbaar ook een goed humeur door. Nog wel. Per slot moet ik nu gaan sneeuwruimen. Bij de buurman probeerde ik af te kijken wat je dan geacht wordt te doen. Nou, die ging met een bezem aan de slag. Ik zoeken. Nee, een bezem hebben we niet, wel een sneeuwschep. Toen ging ik nog eens naar de buurman kijken. Hij had het trappetje naar de voordeur geveegd. Maar wat deed hij nu? Hij ging het dak vegen. Dat leek me toch echt te veel gevraagd. Dat ga ik hem niet nadoen.

De houten vlonder die wij bij de voordeur hebben liggen staat wel erg leuk, maar met de natte sneeuw van vorige week werd hij erg glad. Als ik hem zo dadelijk geveegd/geschept heb, zal hij ook wel weer erg glad zijn.

De straat, de grote weg naar/van het centrum is nog niet geveegd, er is ook nog geen zout gestrooid. De auto's rijden wel allemaal voorzichtig. Ik ben benieuwd of de eerste sneeuwdag van de winter hier ook meer ongelukken geeft, net als in Nederland. Ik verwacht het eigenlijk niet. Ik snap nu ook beter waarom er hier veel meer 4wd zijn dan in Nederland. Het zou zomaar handig kunnen zijn.

Romke is blij dat hij vandaag binnen gym heeft. Vorige week met al die natte sneeuw, hadden de kinderen nog gewoon buiten gym. Jitske weet nog niet of haar gymles van donderdag naar binnen verplaatst gaat worden. Maar op zich kan je met buiten naar school lopen al een soort gym doen. Ik zie de nodige mensen naar beneden glijden op hun schoenen, ipv te lopen. (Ok, er zijn ook de nodige mensen die extra langzaam gaan vanwege de sneeuw)

En voor die mensen die wilden weten waarom de buurman het dak van zijn huis veegde. Daar vindt op dit moment een verbouwing plaats. Er gaan daar al drie weken bouwvakkers het dak op. Als ik het goed bijhoud, wordt het oude dak eraf gehaald, nieuwe isolatie aangebracht en vervolgens weer nieuwe dakbedekking aangebracht. En ja, die bouwvakkers willen natuurlijk niet in een sneeuwlaag op een hellend dak werken. En terecht. Ik zag er trouwens net eentje uitglijden, maar het ging gelukkig goed.

Nu eerst maar sneeuwruimen,
Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten