woensdag 14 oktober 2009

De eerste Noorse verjaardag!



Hierboven een echt Noors verjaarslied. Dat hebben we op de vrouwengroep geleerd omdat ik had aangekondigd mijn verjaardag een beetje te willen vieren. We hebben er ook bewegingen bij geleerd. Het schijnt echt nog in gebruik te zijn, Jitske en Romke vertelde dat bij hun op school dit lied ook gebruikt werd bij verjaardagen. Er is uiteraard ook een variant op Happy Birthday met een Noorse tekst (Gratulerer med dagen), maar dit is toch echter. Ik voelde me maandagavond dat al bijna echt jarig.

Vandaag hebben we met ons allen ontbeten om de dag goed te beginnen voor ik alleen gelaten werd met de slingers. Tijdens het ontbijt kreeg ik al een SMS-je van iemand van Noorse les. Rond koffietijd kwam er een kennis langs met versgebakken bolletjes. Altijd lekker. Alleen had ze niet veel tijd, want ze was even in de pauze naar me toe gekomen. Rond vieren kwam een andere kennis langs, dus na werktijd. Die is ook gezellig een uur gebleven. Ze wilde alleen geen taart. Jammer, nu hebben wij meer te eten.

De kennissen die vanavond langs zouden komen hebben allemaal afgezegd. De een was ziek en de ander had te lang moeten vergaderen. Tsja, het kan verkeren. Het is per slot de bedoeling dat het gezellig is. Dus ik kan me uitstekend voorstellen dat ze alletwee afzeiden.

Bij de eerste kennis heb ik gevraagd hoe een Noorse verjaardag gevierd wordt. Het schijnt dat ze geen slingers hebben, wel serpentines. Ze doen ook aan kadootjes, maar dan kleine. En hoe kleiner/jonger je bent, hoe groter de kadoos. Maar je geeft ze voornamelijk aan familie en erg goede vrienden. Dus ik mag blij zijn dat ze bolletjes voor me gebakken heeft. De kadootjes worden ook ingepakt in mooi papier. Een Noorse verjaardag verschilt dus niet zoveel van een Nederlandse.

Van de tweede kennis hoorde ik dat ze op de creche een verjaardag ook vieren met een kroon voor de jarige, net als in Nederland. Bij haar op de creche is het alleen niet de bedoeling dat er door de ouders getrakteerd wordt. Dit in het kader van gezond snoepen. Ze zijn dan bang dat de ene ouder niet voor de andere ouder onder wil doen en ze willen niet zoveel zoetigheid voor de kinderen. Er is ook maar een keer in de week zoet beleg voor de kinderen. De rest van de week kunnen ze kiezen tussen kaas en ham en vis.

Jullie worden allemaal bedankt voor de mails met felicitaties en tips voor het langlaufen. (Beide bedankjes zijn serieus bedoeld!). Nu ga ik me voorbereiden op de twee sollicitatiegesprekken van morgen.

groetjes,
Liesbeth

2 opmerkingen:

  1. Succes met de sollicitatiegesprekken Liesbeth!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cathrine og Christophe15 oktober 2009 om 10:11

    Gratulerer så mye med dagen, om enn litt på etterskudd!

    BeantwoordenVerwijderen