dinsdag 13 oktober 2009

De post

Het was me al opgevallen dat er bijna elke dag een andere postbode langskwam om post te bezorgen. En vaak gebeurde het dat hij/zij nog een terug kwam om post uit de ene brievenbus te halen en in een andere brievenbus te stoppen. Het zag er niet professioneel uit. De uitrusting wel.

Maar nu beginnen we toch wel veel brieven te missen. Er is in ieder geval een brief uit Nederland niet aangekomen. Er is een rekening met een kleine spelfout retour gegaan van een bedrijf hier in Tromsø, die hadden Prost Schieldrupsgate geschreven, dus een "e" weggelaten. Prompt krijgen ze hem terug met "onbekend adres". Tsja, denk je dan, dat zo'n postbode zijn wijk niet kent en daardoor door zo'n spelfout heenkijkt valt te verklaren door het feit dat ze geen eigen wijk hebben. Maar stom blijft het.

Maar vandaag bleek bij de bank dat zij ook post retour hadden gekregen, terwijl het adres helemaal compleet was. De bank had het zelfs nog bij het bevolkingsregister na laten gaan. Het was mijn bankpasje waar ik al vier weken op wacht. En de brief met de pinkode is helemaal verdwenen.

Ik ben dus op aanraden van de bank met het uittreksel van het bevolkingsregister en de retourenvelop naar het postkantoor gegaan om om uitleg te vragen. Blijkt dat de post er een eigen adresregister op na houdt. Als je je niet bij de post gemeld hebt dat je op een bepaald adres woont, wordt de post niet bezorgd. Het is dus een wonder dat er zoveel post voor ons wel aangekomen is.

Er werd een formulier meegegeven waar ik op aan kon geven dat we verhuisd waren en dat we graag onze post op ons adres bezorgd wilden hebben. Helaas kon ik dat niet ter plekke invullen. Ook hier waren weer de persoonsnummers nodig. Maar het zou ook via internet kunnen. Dan hoefde ik niet opnieuw langs te komen. Maar nee, als je het via internet doet, kan je alleen vanuit Noorwegen ergens naartoe verhuizen. En alleen een nieuw adres opgeven lukte ook niet. Dus ik mag morgen weer naar het postkantoor om het ingevulde formulier af te geven. Ik ben benieuwd of ik me ook moet legitimeren om in hun bestand opgenomen te worden.

Post die niet retour afzender kan, wordt naar Oslo opgestuurd, daar opengemaakt om te kijken of de afzender achterhaald kan worden, om dan alsnog de brief naar de afzender terug te sturen. Ik ben benieuwd wat ze doen met de brief uit Nederland. Daar zaten namelijk allemaal brieven voor ons in die doorgestuurd waren. Ze zouden te zijner tijd dus weer in Nederland terug moeten komen.

groetjes,
Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten