zaterdag 24 oktober 2009

Lekker wandelen

Ondanks de gladde wegen heb ik ook vandaag heerlijk gewandeld. De zon komt pas rond 11-en achter de bergen vandaan en verdwijnt daar ook snel weer achter, zo rond vijf uur. Maar zodra de zon op het huis staat, warmt het op. Dat scheelt veel stoken.
Ik probeer de lysloype helemaal te ontdekken met de omgeving ervan erbij.
Gisteren kwam ik langs een klein skiliftje, waarmee je van een uiteind naar een ander uiteind kan komen, zo'n 50 meter hoger en 100 meter verder. Ik ben benieuwd hoe en wanneer die in werking gesteld wordt. Op de kaart staat hij niet aangegeven.

Bij het begin van de lysloype was een graafmachine bezig. De ondergrond bleek toch een heel andere samenstelling te hebben dan ik dacht. Het stukje was bos en veen, maar de bodem bleek een mooie geelbruine kleur te hebben, bijna okerachtig. De samenstelling was alsof er allemaal kleine knikkerjes van zo'n 1 mm doorsnee bij elkaar zaten. Dat vond ik al heel apart. Behalve de bijna geelokerachtige kleur, was er ook nog donkerrood en iets groenachtigs in de ondergrond te vinden. Ik had eigenlijk wat grond mee moeten nemen om onder de mikroskoop te leggen.

Vlakbij stonden bomen met baardmos. Ik had al geschreven dat dat op het brandhout te vinden was. Maar ja, waar komt dat vandaan? Maar midden op het eiland van de grote stad Tromsø is baardmos te vinden. Verder staan er veel berken en populieren. Een beetje open en met bosbes als ondergroei. Met name de berken zitten onder het korstmos. Jammer dat ik mijn korstmostabel niet bij me heb, en mijn chemicalien. Ook een mossentabel zou niet verkeerd zijn. Maar ja, allemaal in de opslag in Nederland.

Ik kwam ook nog langs Elverhoykirke. Dat is een oude kerk die vroeger de domkerk van Tromsø was. Hij heeft op drie verschillende plaatsen gestaan. Nu staat hij bij de begraafplaats Elverhoy. En inderdaad op de grafzerken daar staat vaak 'Takk for alt'. Bedankt voor alles. Waar ik dus op geattendeerd was, dat ik dat niet moest zeggen bij een afscheid.

Een huis onderweg had houten dakpannen. Hebben we daar eigenlijk een woord voor? Ik geloof dat de Engelsen het over shingles hebben in zo'n geval. De meeste huizen zijn ongelijk aan de andere huizen die erom heen staan. Het is leuk om ze allemaal te zien en te vergelijken. Typisch oud-Noors naast typisch Noors onder moderne architectuur. En af en toe opeens een blokje flatgebouw. De wegen door de bebouwing zijn ook zo apart. Hoofdwegen op de kaart blijken in werkelijkheid helemaal niet op te vallen doordat ze groter/breder zijn. Ik kon het nu wel goed zien omdat de meeste bandensporen de bocht omgingen. Of opeens houdt de bestrating op en wordt het aangestampte aarde en is het de bedoeling dat je met de auto een haakse bocht maakt.

Ook doorsteekjes zijn op de kaart niet te vinden. Vaak als je doorloopt, blijkt opeens dat naast een hek een paadje naar een dwarsstraat te vinden is, of er loopt duidelijk een looppad over de tuin heen naar de straat erachter. Er is blijkbaar toch een soort recht van overpad, of alle grond is in principe openbaar. Net zoals je in Nederland door een tuin mag lopen als er geen hek omheen staat. Maar hier gebeurt dat dus ook als er wel een hek omheen staat.

In veel tuinen zijn de bomen ingepakt met stokken. Ik neem aan dat dat tegen het doorbuigen/breken onder de sneeuwlast is, en niet noodzakelijkerwijs tegen de kou. Er zat namenlijk ook o.a. een lijsterbes bij. En volgens mij kan die de temperaturen hier wel aan. Er zijn ook af en toe moestuinen te vinden, maar voornamenlijk aardbeienveldjes en af en toe een kasje.

De kou zorgt er mooi voor dat er allemaal ijsnaaldjes aan het gras, bladranden etc. komt. Sommige ijsnaaldjes zijn ware ijsnaalden van wel een halve centimer groot. Die sublimatie van vocht uit de lucht, heeft er dus ook voor gezorgd dat alle wegen glad zijn. De omgekeerde sublimatie heeft er vandaag voor gezorgd dat de wegen beter te belopen zijn dan gisteren.

Opgevallen:
- donsjek met blote kuiten
- donsjek met blote voeten in sandalen
- ingepakte schoorstenen als er aan het dak gewerkt wordt. Ik snap niet waar dat goed voor is. Tenzij het de bedoeling is dat er niet gestookt wordt, zodat de bouwvakkers zich niet kunnen warmen aan de warme lucht uit de schoorsteen.
- Er wordt op de wandelpaden reklame gemaakt voor meer lichaamsbeweging. Ik zou verwachten dat je dat beter in de stad kan doen. De mensen die deze reklame lezen zijn namenlijk al bezig.
- Er lopen wel erg veel mensen met X-benen rond. Maar misschien heb ik in het begin er wel een heel opvallende gezien en vallen ze me nu op, net zoals ik alle dikke buiken zag toen ik zelf in verwachting was.

3 opmerkingen:

  1. Erg leuk om jullie (vnl. Liesbeth) berichten hier te lezen ik geniet er zeer van! Dus ga zo door AUB ik ben ook erg benieuwd hoe jullie de (echte) winter daar zullen ervaren.

    Groetjes,
    Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Liesbeth en Martijn,

    me realiserend dat er morgen in Woerden een jarige is, dacht ik ineens aan jullie en de enthousiaste verhalen die ik van moeders hoorde over jullie weblog. Dus ben ik aan het googelen geslagen en zoals je ziet jullie gevonden.

    De eerste kennismaking maakt me nieuwsgierig en ik zal teruggaan naar de begindatum om jullie belevenissen te lezen. Heb al wel prachtige foto's gezien. Gefeliciteerd met de jarige en ik kom hier zeker terug!
    Een hartelijke groet
    Arga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Martijn,
    Op 21 okt was ik ook nog in Woerden, op de koeienmarkt en op mijn vaders verjaardag. Foto's op mijn Picasa-site.

    BeantwoordenVerwijderen