vrijdag 13 mei 2022

Voorbereiding, vertrek en quarantaine

Qua voorbereiding voor de reis was het redelijk makkelijk. Bij de GGD langs om te kijken of ik nog vaccinaties miste en zorgen dat ik zelf mijn water kon zuiveren zodat ik niet twee maanden lang plastic flesjes aan het leegmaken was. Qua lesgeven was het wat hectischer. Er werd gevraagd of ik ook nog een cursus databases kon geven. Een boek bij Romke lenen was daar een goede start voor wat betreft achtergrondkennis, maar een practicum zet ik niet op in een paar uur. En al helemaal geen practicum dat recht doet aan de stof.. De TU Delft heeft me aan powerpoints geholpen voor de lessen en het Astrumcollege was zo vriendelijk om zijn practicum beschikbaar te stellen. Dat gaat dus helemaal goed komen.

Het vertrek viel net op de maandag na de meivakantie. Schiphol was al twee weken negatief in het nieuws vanwege de lange rijen. Ik hoopte dat het op de maandag na de meivakantie toch iets rustiger zou zijn. Martijn bracht me weg vanwege de hoeveelheid bagage.Erg fijn.


Er stond al een rij bij de incheckbalie toen we er aan kwamen (drie uur voor vertrek en 5 minuten nadat de balie open gegaan was). De dame bij de balie wist niet hoe ze bagage door moest checken naar Bhutan vanuit Bangkok. Het was goed dat we daar van te voren voor gewaarschuwd waren en dat ik de correspondentie tussen DrukAir en Singapore Airlines bij me had. Vervolgens de bagage naar de odd-size brengen waar iemand stond die uit kantoor geplukt was om te helpen. Daar stond geen rij. Daarna door om met de boardingpass naar het beveiligde deel te komen. Daar begon opnieuw een rij die naadloos overging in de rij voor security en die ging weer naadloos over in de rij voor de paspoortcontrole. Totale duur vanaf de eerste rij (aankomst 7:45) tot losgelaten worden bij de douane (10:07) minder dan twee en een half uur. Formeel had ik nog een kwartier voordat het boarden begon. Dat begon dus te laat en vervolgens stonden we met het hele vliegtuig in de rij om te tanken.

Ruim 12 uur vliegen, 12 uur overstap, 3 uur vliegen, 12 uur overstap, begon het laatste deel met DrukAir en landingsplaats Paro waar maar zo'n 20 piloten mogen landen omdat het zo'n gevaarlijke baan is. Dat wetende is het best wel eng om de wolken het vliegtuig binnen te zien komen als er doorheen gevlogen wordt


Maar alles ging goed en er was een mooi uitzicht over de Himalaya en het dal waar we landden.

Meteen in de ingang, dus nog voor de ontvangsthal werd je al positief ontvangen

Alleen werd mijn creditcard ingeslikt bij de ATM op het vliegveld (en na een belletje stond er al binnen 10 minuten iemand om het apparaat open te maken en mij mijn creditcard terug tegeven). Kortom, na het landen ging het even wat minder.
Het grappige is wel, dat ondanks het feit dat iedereen nog 5 dagen in quarantaine moet iedereen toch meteen ging staan om zo snel mogelijk het vliegtuig uit te zijn

Buiten stond een busje klaar voor elk quarantainehotel waar mensen naar toe gebracht gingen worden. Ik zit in een echt resort waar een sauna, massage, stoombad etc. wel aanwezig maar niet in gebruik zijn :-( maar de omgeving is lekker groen en vanuit mijn terras kan ik er wel van genieten. Ik mag niet verder dan een meter buiten mijn voordeur. Het eenmalige keuzemenu bevatte de optie vegetarisch: ja/nee. Gelukkig werd er vandaag het menu van het hotel gebracht waar je op eigen kosten uit kan bestellen.

2 opmerkingen:

  1. Kun je mooi acclimatiseren. Wat een voorrecht daar te zijn. Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben inderdaad druk bezig met bijkomen van alle voorbereidingen en de reis. Ook ben ik nu al heel erg aan het genieten van alles om mij heen

      Verwijderen