maandag 16 mei 2022

Vanzelfsprekendheden

Vorige maand was ik op de Hebriden, daar was het net als hier 's ochtends om 5 uur al licht als ik mijn ogen open deed. 's Avonds is een heel ander verhaal. Daar, zowel als in Nederland is een heel geleidelijke overgang van licht naar donker, zo rond een uur of 10. Hier gaat de zon al om 18:45 onder en begint het een half uur ervoor al duidelijk donker te worden en bij zonsondergang is het echt donker. Mischien dat het door het dal komt dat het bij zonsondergang al echt donker is ipv pas een poosje daarna. Maar het feit dat het zo snel gaat is wel wennen.

Op de Hebriden zorgden we ervoor dat we altijd rekening hielden met de hoeveelheid water en electriciteit die we hadden en probeerden we dat proactief aan te vullen. In het normale leven in Nederland zou je daar niet bij stil staan. Hier is het me al overkomen dat de electriciteit uitviel. Omdat daardoor ook de wifi uitviel kon ik geen appje sturen naar de Desuup on duty dat dat het geval was. En ik mag ook niet rondlopen op het terrein en kon dus ook niet op een andere manier communiceren. Je moet dan maar hopen dat het niet alleen lokaal bij mij was zodat het opvalt. Maar het was wel een eyeopener.

Vanuit een andere groepje huizen kwam een appje dat het water het niet deed. Gelukkig heb ik daar niets van gemerkt. Maar het maakte wel dat ik ervoor zorgde dat ik altijd voldoende gekookt water had. Zo zie je maar hoe snel je gewend raakt aan wat er qua (basis?)voorzieningen aanwezig is.

Om te kunnen douchen of een bad te nemen moet je een half tot een heel uur van te voren de geyser aanzetten. Het klinkt alsof er over een boiler gepraat wordt. Daarna moet hij uitgezet vanwege kans op oververhitting. Dat laatste ken ik niet van onze geysers noch boilers. Zoiets zet je toch wel aan het denken.

1 opmerking: