zaterdag 21 mei 2022

De eerste lesdag, bezoek van de koning

Na de opening van mijn cursus had ik mijn leslokaal vast bekeken om te controleren of alles aanwezig was wat er moest zijn. Er moesten nog wat zaken geregeld worden en dat zou gebeuren. Toen ik daarna met mijn assistenten zat, kregen zij bericht dat de lessen toch in een ander lokaal gegeven zouden worden. Nog later tijdens onze sessie kregen zij weer bericht dat het nog een ander lokaal zou zijn. Ok, dan kan ik mijn lokaal niet van te voren inspecteren. Ze zouden me de lokatie nog appen. De volgende ochtend toen ik aankwam voor mijn eerste les stonden ze me op te wachten. Er waren wat problemen, we zouden toch niet in het laatste lokaal terecht kunnen. Uiteindelijk kwam het erop neer dat de studenten de stoelen uit het lokaal dat ik als eerste (en enige) bekeken had haalden en naar het lokaal ernaast verhuisden. Daar zouden we gaan beginnen.

Het eerste deel, introductie van onszelf verliep vlot en ongestoord. Daarna zouden ze zelf de klasseregels opstellen. Toen we daarmee bezig waren kwamen allemaal mensen ons lokaal binnen. Eerst om te zorgen dat de ramen open waren vanwege het feit dat de koning langs zou komen. Dat zorgt natuurlijk al voor onrust. En daarna nog een paar keer andere mensen om oa te controleren dat onze mobiels op stil stonden en nog wat zaken die ik niet kon volgen, of gewoon om dag te zeggen. Oftewel, we waren lekker geconcentreerd bezig. Helaas konden we niet pauzeren op het moment dat het gepland stond omdat de koning in het gebouw rondliep. We gingen dus maar gewoon door met de stof. Die arme studenten hebben uiteindelijk 3 uur zonder te kunnen pauzeren in het lokaal gezeten.

En toen kwam de koning binnen. In de tussentijd waren er al zoveel onbekenden met bombast binnen gekomen dat ik in eerste instantie niet eens door had dat het deze keer de koning zelf was:-) Gelukkig was er tijdens de oriëntatie van woensdagavond alles verteld rond de do's en don'ts als je bij de koning in de buurt was. Dat maakte het wel wat makkelijker. Wat het ook makkelijker maakte was dat de koning, net als het hoge bezoek bij de opening van de cursus, zich als een gewoon mens gedroeg met smalltalk en een aanmoediging voor de studenten. Uiteindelijk is hij nog geen vijf minuten binnen geweest. Maar het was wel een hele gewaarwording. Al met al hebben we uiteindelijk wel het programma kunnen draaien in de ochtend dat we gepland hadden.

Door al die drukte was ik al best moe geworden. Alleen was er de afsluiting van een cursus waar de docenten geacht werden minstens bij de lunch aanwezig te zijn. Dus echt tijd om bij te komen was er niet. 's Middags mochten mijn assistenten het programma draaien. Ik ben wel blij dat we dat al zo afgesproken hadden en dat ik goede assistenten heb. Ik hoefde alleen maar na afloop nog een korte samenvatting te geven van wat er behandeld was.

Zaterdag is er ip ook les. Alleen omdat er geen laptops waren zag ik niet wat ik nog zou kunnen doen. De assistenten hadden wel ideeën en die hebben dan ook vandaag de studenten aan het werk gezet. Ik ben ze erg dankbaar want ik moest echt bijkomen van alles wat er vrijdag gebeurd was. Morgen ga ik vast de rest van de week voorbereiden.

1 opmerking:

  1. klinkt als een hele goede start met zulk hoog bezoek. en een welverdiende zondag!

    BeantwoordenVerwijderen