donderdag 2 juni 2022

De tweede lesweek, maar niet vol

Het lesgeven voor deze week zit erop. Op donderdag? Ja, op donderdag. We kregen vanochtend om 11 uur een appje dat we van 3 t/m 5 juni een uitstapje met alle trainers uit heel Bhutan gaan maken naar Punakha. En of we de studenten maar werk op wilden geven zodat ze vrijdag en zaterdagochtend zelfstandig aan het werk kunnen. Leuk, een soort schoolreisje voor de trainers.

Gelukkig kunnen mijn assistenten heel zelfstandig aan de slag en na enig overleg wat het handigst was om te doen en het geven van wat stof zagen ze het helemaal zitten. Ik denk dat de studenten dit ook wel fijn vinden. In de enquete die woensdag gehouden werd bleek dat ze graag na mijn uitleg nog uitleg van de assistenten hadden. Mijn stappen waren te groot en mijn Engels niet voor iedereen volgbaar. Dat laatste is wederzijds.

Ik heb dus vandaag mijn lesgeefstijl aangepast en heb ieder voorbeeld en elke lus stapje voor stapje voorgedaan. En langzamer gesproken. Toen ik klaar was met de stof hadden ze geen extra uitleg meer nodig van de assistenten en kreeg ik een applausje voor het lesgeven :-)

Maar wat dat uitstapje betreft. We gaan naar Punakha. Om daar te komen stijgen we van de 2400 meter van Thimphu naar 3100 meter om een pas over te gaan om vervolgens naar 1200 meter af te dalen. Het is 28 tot 30 graden in Punakha. Ik ben benieuwd of ik dat overleef.

Op de heenweg stoppen we onderweg op Dochula Pass op 3100 meter om de Druk Wangyal Chortens te bewonderen, het 360 graden uitzicht op de bergen en om thee te drinken. Als er uitzicht is, zouden we de hoogste berg van Bhutan moeten kunnen zien, Gangkhar Puensem van 7158 meter hoog. Maar omdat het geen winter is, is het weer op de pas nu meestal mistig. Ik ga me er dus maar niet vast op verheugen. De chortens zijn in 2008 gebouwd ter herinnering aan de Bhutanese soldaten die gestorven zijn tijdens het bestrijden van Assamese opstandelingen uit India die vanuit Bhutan India aanvielen. Voor het complete verhaal zie wikipedia

Na een lunch in Punakha gaan we de Punakha Dzong bekijken. Een Dzong is een combinatie van een verdedigingswerk (een soort kasteel) waarin zowel het wettelijk gezag als het Boedistisch gezag gehuisvest zijn/waren. Een Dzong mag je alleen bezoeken in de formele dracht van Bhutan. Ik ben dan ook benieuwd of we allemaal Kyra's en Gho's aankrijgen. De Punakha Dzong wordt ook wel het paleis van groot geluk of gelukzaligheid (the palace of great happiness or bliss) genoemd, is in 1637 gebouwd en is het eennagrootste paleis van Bhutan. Voor meer details, zie wikipedia. We gaan ook nog de langste hangbrug van Bhutan oversteken. Die brug is iets van 160 tot 180 meter lang. Waarschijnlijk niet te vergelijken met de zomerbruggen van Noorwegen.

De zaterdag is gelukkig iets minder intensief. We ontbijten pas om 8 uur om vervolgens een hike van drie uur te maken naar Khamsum Yuley Namgyel Chorten. In tegenstelling tot andere boeddhistische instituten of hogescholen in Bhutan, is het niet ontworpen voor gemeenschapsaanbidding, kloosterretraite of onderwijs. Het is ontworpen als een magisch hulpmiddel. Het werd gebouwd door koningin-moeder Ashi Tshering Yangdon Wangchuck om de negatieve krachten af te weren en vrede en harmonie door te geven aan alle levende wezens. Deze link bevat meer informatie over de Chorten. 's Middags kunnen we raften als we willen en 's avonds is er een live optreden van de Misty Terrace Group. Een alternatieve Bhutaanse rock band

De volgende ochtend is het alweer tijd om te vertrekken. Hoewel het vertrek om half negen staat, zouden we onderweg nog Chimi Lhakhang aandoen, maar als ik op de kaart kijk om te zien waar dat ligt, ligt dat niet op onze route. Misschien is dat dus voor een van de groepen die naar het oosten afreizen. Aan de andere kant, we hoeven maar twee en een half uur te rijden naar Thimphu maar volgens het schema is daar vier uur voor uitgetrokken, dus misschien dat we met een omweg reizen en wel temple of the Divine Mad Man gaan bezoeken. Deze tempel is gewijd aan de vruchtbaarheid. Voor een goed verhaal daarover, volg de link. Ik zal na afloop van het uitje waarschijnlijk wel weer vol verhalen zitten over hoe het was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten