zondag 12 juni 2022

Balinese massage en momo's maken

Wat een fijne zaterdag heb ik gehad. Het begon met een Balinese massage en eindigde met momo's leren maken (en uiteraard proeven hoe goed ze geslaagd waren). De massage was een idee van een collega van me en de momo's van mijn studenten.

Mijn collega wist dat Ulli van Bhutan Homestay dit weekend in de stad was en dacht dat het wel fijn zou zijn om een echte ontmoeting te hebben ipv alleen digitaal. Zo gezegd, zo gedaan. We spraken af om met ons allen te ontbijten en daarna een massage te doen in het hotel waar ik ook mijn oriëntatie gehad had de eerste avond nadat ik uit quarantaine was gekomen. Het ontbijt was ruim keus uit continental, amerikaans of lokaal. De massage was nog ruimer keus uit klankschalen, Balinees, aroma, hot stone en Zweeds. Omdat Balinees de enige was die ik niet kende heb ik die maar uitgekozen. Tijdsduur of een uur of anderhalf uur. Voor het eerst van mijn leven anderhalf uur gekozen. Het was een uitstekende massage die eindigde met een hoofdmassage met olie. Nu, na twee keer douchen zit de olie nog steeds op mijn huid. Mijn haren zijn in de tussentijd wel olievrij. Ik heb een half uur bij zitten komen voordat ik uit de wolken weer op aarde was.

Mijn assistenten vonden dat ik quality time nodig had en hadden daarom bedacht om mij momo's te leren maken. Dat hadden ze eigenlijk vorig weekend gepland, maar toen kwam het uitstapje naar Punakha tussendoor. Maar deze zaterdag zou het dus gebeuren.
Na de lunch kwamen ze naar beneden naar Thimphu, haalden mij op en we liepen naar de markt. Daar kwamen we nog een student uit onze klas tegen. Het was op de markt leuk om te zien hoe ze hun groenten uitzochten, met elkaar overlegden, op hun mobiel keken om dingen te raadplegen, etc. Toen met de taxi naar het huis van Tandin want ik heb geen stomer en geen deegroller. Daarna door naar mijn appartement.

Twee begonnen de groentes te raspen, witte kool, winterwortel en rode ui. Een begon mij uit te leggen hoe je het deeg klaar moest maken. Bloem en water (en eventueel wat zout) mengen en langer kneden dan ik met brooddeeg doe. Daarna moest het deeg rusten. Dat kwam goed uit want er was nog genoeg schoon te maken qua groente.
Nog voordat alle groentes geraspt waren, had het deeg genoeg gerust en begonnen we lapjes deeg uit te rollen tot een ovale vorm. Of althans, Tandin maakte mooie ovale vormen en die van mij leken meer op vierkanten.

En dan moeten al die lapjes deeg uiteraard gevuld en de momo gevormd. De vulling was eerst nog aangevuld met twee soorten kaas en olie. Ze hebben geprobeerd om me drie momo-vormen te leren en een vorm die voor een andere inhoud bedoeld is en dus eigenlijk niet bij een momo gebruikt mag worden.

De stoompan moet met olie ingevet zijn en de momo's moeten niet tegen elkaar aan liggen. Uiteindelijk is er bijna een hele liter olie doorheen gegaan, voor zowel vulling als pan. Zodra een pan volgelegd is gaat hij op de stomer op het onderste niveau. De lagen die er al zijn gaan daardoor een niveau omhoog. Zo blijven de momo's lekker warm. Je ziet op het oog of ze klaar zijn. Glazig en een beetje gelig geworden.

Het grappige is hoe Tshering, Ngawang en Tandin alle kasten induiken om spullen te pakken die ze nodig hebben, uit mijn etensvooraad zaken halen die ze kunnen gebruiken, de woonkamer verbouwen zodat ze op de grond kunnen zitten werken voor het deegrollen en momo's vormen en na afloop het kleed uitkloppen, de woonkamer weer herstellen en de afwas doen. Zelfs al het gft dat ze gecreëerd hebben bij het koken wordt meegenomen. Door een middagje en avond hun hier in huis te hebben werd dit ipv een plaats waar ik slaap en lessen voorbereid opeens een thuis. Grappig wat aanwezigheid van anderen kan doen voor je perceptie. Het nadeel is wel dat ik nu vanochtend me opeens heel erg besef dat ik al mijn vrienden en familie uit Nederland heel erg mis.

Gelukkig staat me nog wat gezelligs te wachten. Vanmiddag is het verjaarsfeest van een dochter die drie wordt waar een buurtfeestje van gemaakt wordt waar ik voor uitgenodigd ben. Ook is dinsdag een uitstapje gepland door mijn studenten die vinden dat ik quality time nodig heb. We gaan vanuit het Betapark een hike maken. Daar wordt extra vroeg voor opgestaan, dus ik denk dat ik de vier kilometer die het zou zijn niet goed verstaan heb. Ik zal dus waarschijnlijk maandag na het werk op het Betapark blijven slapen. Genoeg afleiding dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten