donderdag 16 juni 2022

14 juni Lord Buddha’s Parinirvana

Voor het eerst werd er vrijgegeven op een nationale feestdag. Dat scheen niet gebruikelijk te zijn binnen de DSP. We kregen wel bericht dat er aanbevolen werd om op de zaterdag een hele dag les te geven ipv een halve dag om enigszins te compenseren dat we dinsdag de hele dag vrij zouden zijn. Wel apart, want de twee middagen die we kwijt waren omdat er voor de verjaardag van de koninging geoefend moest worden hoefden niet gecompenseerd.
Maar goed, het is slechts een aanbeveling. Ik ga die aanbeveling niet opvolgen.

Het schijnt dat in 2019 vlak bij het Betapark een heilige plek ontdekt was waar nu een tempel gebouwd wordt. Ik kon het verhaal helaas niet helemaal volgen en heb het op internet ook niet terug weten te vinden. Ik ga het verhaal erachter dan ook niet vertellen. Maar mijn studenten hadden bedacht dat we op die vrije dag naar de tempel zouden gaan. Het was maar drie kilometer lopen. Wel op een continue stijgende weg. We hebben 300 hoogtemeters gemaakt, van 2880 meter naar 3200 meter.

Onderweg liep ik de hele tijd voorop. Niet omdat ik de beste conditie had, maar omdat mijn studenten vonden dat ze niet voor me uit konden lopen. Zoiets loopt wel ongemakkelijk. Iemand had een draagbare geluidsinstallatie bij zich waar rapmuziek uit kwam. Erg toepasselijk op een heilige dag op weg naar een tempel, maar ik kan het compleet mis hebben. Terug liep ik ook voorop, om dezelfde reden.

Boven aangekomen hadden we Thimphu kunnen zien liggen als er geen wolken geweest waren. De tempel was op slot en duidelijk nog niet af. Bij de ingang was een QR-code die je kon scannen als je een gift aan de tempel wilde geven. Wij hadden een gift mee omhoog gebracht en mij werd gevraagd om die te offeren. Wierook, een boterlamp en nog zo wat. Die gift hebben we op de drempel achter gelaten. Toen we naar beneden gingen hadden de koeien al gekeken of het iets eetbaars voor hun was.

De heilige plaats was natuurlijk niet de tempel. Er was een grot vlakbij, die de romp van een heilige(?) voorstelde. Het hoofd was al eerder ontdekt en er was nog een derde plek die erbij hoorde. Die drie tesamen waren de complete heilige(?). Die grot kon je redelijk makkelijk inlopen, maar de bedoeling was dat je aan de andere kant via een schoorsteen eruit klom om zo al je slechte karma achter te laten. Driekwart van mijn studenten heeft dat gedaan met meer of minder hulp van elkaar. Ik heb ook een poging gewaagd. Maar zonder licht, met bergschoenen en kennis van wat er allemaal fout kan gaan durfde ik het toch niet aan.

Maar wat is nu Lord Buddha’s Parinirvana?
Het was op deze dag dat de Boeddha werd verwekt, geboren, het kwaad onderdrukte , verlichting bereikte en het Nirvana bereikte.
Het wordt beschouwd als een van de meest gunstige dagen voor boeddhisten over de hele wereld.
Passages uit de Nirvana Sutra die de laatste levensdagen van de Boeddha beschrijven, worden vaak gelezen op Parinirvana-dag. Andere vieringen zijn meditatie en bezoeken aan boeddhistische tempels en kloosters. De dag is ook een tijd om na te denken over de eigen toekomstige dood en de dood van dierbaren. Dit denkproces weerspiegelt de boeddhistische leer over vergankelijkheid

Het moge duidelijk zijn dat we de dag toepasselijk gevierd hebben met een bezoek aan de tempel, meditaties tijdens de offeringen en het nadenken of ik de grot wel uit wilde klimmen gezien mijn vergankelijkheid

Terug op het Betapark bleek er een lama op bezoek te komen. Dus de studenten gauw onder de douche door en hun kyra en gho aan zodat ze passend gekleed waren voor het bezoek. Iedereen die wilde kon gezegend worden. Als je gezegend was, kreeg je ook een koordje dat je om je hals kon knopen en een korrel die op het altaar had gelegen en daardoor wijsheid bevatte. Die korrel moest je opeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten