vrijdag 12 maart 2010

Vooroordelen

Onlangs heb ik een cursus internationaal communiceren gelopen, in het kader van een inburgeringscursus. Een item daar was ¨vooroordelen¨. Vooroordelen zouden voornamelijk negatief zijn en je belemmeren om de werkelijkheid te zien. Vooroordelen over andere kulturen belemmeren de communicatie, doen de ander en jezelf te kort en nog zo wat van dat soort uitspraken.

Op dat moment was ik het niet zo met ze eens. Vooroordelen kunnen daartoe leiden, maar dat hoeft niet. Vanwege onze vooroordelen over Noren en Noorwegen zijn we hiernaar toe verhuisd. Vandaar dat ik vond dat vooroordelen ook positieve kanten hadden. Maar onlangs ben ik erg met mijn neus op de feiten gedrukt wat de negatieve kanten van vooroordelen betreft. Volgens ons kunnen ze alleen in Nederland echte drop en pindakaas maken. Dus alle bezoek heeft als boodschappenlijstje o.a. die twee zaken meegekregen. En wat pindakaas betreft, uiteraard alleen de echte Calve pindakaas is goed genoeg.

Ben ik hier in de supermarkt toch maar eens gaan kijken bij het snoep. Ik wist natuurlijk dat de rolletjes lakrisal uit Scandinavie kwamen en dus hier ook te krijgen zijn, maar ik wilde ook eens weten wat voor ander snoep ze hier hadden. Blijken er wel vier verschillende soorten drop te krijgen te zijn. Een soort is zelfs zo heftig dat je het gevoel hebt driedubbelzoute drop te eten. Wat hebben we onszelf te kort gedaan met onze vooroordelen over drop.

Wat pindakaas betreft is het hetzelfde verhaal. Ik dacht, laat ik eens kijken hoe die er hier uitziet. Was er een merk dat de goede kleur en consistentie leek te hebben. Dus daar een pot van gekocht. Die deed niet onder voor de Calvepindakaas. Staat er op het etiket ¨made in Holland¨. Komt dus waarschijnlijk uit Delft.

Kortom, het loont altijd de moeite om je vooroordelen te onderzoeken voor je je leven ernaar inricht.

Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten