donderdag 22 januari 2015

Zeehonden en sterren

Lucie moest naar een klant van de tuinclub en vroeg of ik meewilde.

Het bleek dat er vanuit het raam van die mevrouw een mooi uitzicht was op bevroren water met zeehonden. en uiteraard wil ik als bioloog dat dan wel eens zien.

En inderdaad. Er waren een heleboel zeehonden op het ijs. En wat bleek, ze waren daar gekomen om de jongen. Er waren dan ook een heleboel jonkies te zien. Mooie witte vacht. Gelukkig geen mensen met knuppels om van hun vacht een bontjas te kunnen maken. Het was een mooi gezicht om te zien hoe die jonkies dronken bij de moeder.

Er waren ook whiteheaded eagles en raven op het ijs. Die zaten duidelijk in afwachting van betere tijden. De suggestie was dat dat voor de nageboortes was, omdat die zo voedzaam zijn. Ikzelf denk meer dat het was om de ogen uit te pikken bij de jonkies. Tenminste, daar staan kraaien om bekend bij lammeren en ik denk dat raven net zo erg zijn. Waar de eagles op zaten te wachten weet ik niet zeker, misschien op een zwak exemplaar.

Helaas was de volgende dag er grote dooi en was al het ijs weg. Nu moeten de jongen de eerste tijd rustig de tijd hebben om uit het water te zijn, dus ik ben benieuw hoeveel het overleefd hebben.

Vanavond is het erg helder en komen de sterren goed uit. Je ziet er hier beduidend meer omdat er practisch geen lichtvervuiling is. Ik heb geprobeerd om er foto's van te maken, maar ik ken mijn camera niet goed genoeg en weet ook niet welke instellingen ik het beste kan gebruiken. Dat wordt dus toch maar een handleiding opzoeken en lezen. En vervolgens hopen dat er nog een gelegenheid komt om het uit te proberen.

Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten