donderdag 11 februari 2010

Scholen

Het scholensysteem hier is toch nog weer anders dan ik dacht. Ze maken hier maar heel weinig uren op school. Jitske en Romke hebben nu zo'n vierentwintig uur, waar ze in Nederland op de basisschool al zo'n 27 uur hadden. Ze hebben bijna geen huiswerk. De leerlingen zijn op geen enkele manier 'gesorteerd' op aanleg of interesse.

We dachten dat er dus een schifting zou komen na de ungdomsskole, dus de onderbouw van de middelbare school. Maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Je kunt kiezen uit beroepsopleidend en studievoorbereidend. Maar dat is een echte keuze. Ongeacht je schoolresultaten van de onderbouw kan je toch die keuze maken die je wilt. Dus met allemaal onvoldoendes kan je toch studievoorbereidend doen.

Verder blijkt dat het heel normaal is om de eerste klas van het voortgezet onderwijs, dus onze bovenbouw, op een andere school te doen dan de tweede klas. Dat komt o.a. omdat niet alle programma's overal aangeboden worden. Je kunt nl. als je studievoorbereidend doet, nog kiezen uit profielen, net als in Nederland. Alleen kun je hier wat makkelijker wisselen van profiel.

Ook in het voortgezet onderwijs zit dus nog alles bij elkaar, afhankelijk van eigen keuze. Dat heeft o.a. tot gevolg dat op de school waar ik werk zowel een werkplaats aanwezig is voor de beroepsopleiding, een afdeling voor het speciale onderwijs, de klassen voor de studievoorbereidende en daarnaast nog de klassen voor diegenen die beroepsopleiding gekozen hadden, maar toch geswitched zijn naar studievoorbereidend. Die laatste groep heeft een jaar om in te halen wat ze aan stof gemist hebben.

Zittenblijven is er ook hier niet bij. Je blijft in je jaargroep zitten. Na afloop van de middelbare school krijg je een getuigschrift dat je zoveel jaar onderwijs in welke vakken hebt gevolgd. Daarnaast komt er een verklaring of je het examen wel of niet gehaald hebt.

Dit systeem heeft in ieder geval bij wiskunde tot gevolg dat ik rustig nog uit moet leggen hoe je twee breuken met elkaar moet vermenigvuldigen, hoe je kunt zien of je het grootste getal door het kleinste hebt gedeeld of omgekeerd, en meer van dat soort zaken waarvan ik het gevoel heb dat dat bij ons toch uiterlijk in de brugklas al behandeld zou moeten zijn. Maar ik realiseer me, dat ik eigenlijk niet weet wat er bij ons aan wiskunde gedaan wordt.

Bij natuuronderwijs valt me op dat stof die ik langs zie komen bij Jitske en Romke rustig nog eens terug komt in de bovenbouw. Die tweede keer dan wel veel korter, dus als een soort herhaling.

Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten