zaterdag 13 februari 2010

Fietsen

Vanmorgen heb ik lekker gefietst. De brug over naar Kvaløya, en dan naar het noorden, daar was ik pas een keer eerder geweest. Echt mooi uitzicht over de besneeuwde bergen en de fjord, en het is er heel erg stil. Uiteindelijk wordt de fjord weer heel smal, maar een kilometer of zo. Aan de overkant was een boer met z'n tractor bezig, ik kon alleen het zwaailicht zien, zo ver weg, maar doordat het zo stil was en de wind precies goed stond, kon je precies horen wanneer hij schakelde, net of het maar 50 meter weg was. Bizar mooi.

Het was niet echt koud vandaag, een paar graden onder nul, niet al te veel wind maar wel regelmatig een sneeuwbuitje. Lekker afzien. Na een paar kilometer kwam ik de eerste plassen slush tegen, je weet wel, half bevroren water. Nog een stukje verder ontdekte ik dat schakelen niet echt meer fijn ging, dus maar even afgestapt om te kijken: ijs op de derailleur, tja dan doet ie het niet zo lekker meer, he... Dat was er wel af te krijgen en dus weer verder. Na nog een paar kilometer was de ijsklomp zover aangegroeid dat ik 'm voor niet meer op het binnenblad kreeg en achter de buitenste drie tandwielen niet meer kon gebruiken. Het ijs zat nu overal, niet meer te verwijderen. Hoe verder ik kwam, hoe minder versnellingen er overbleven. Dus maar een beetje een versnelling in het midden gekozen en vooral niet meer aanzitten.

Uiteindelijk zag het er zo uit toen ik thuis weer was:








Martijn

2 opmerkingen:

  1. Bij mij bevriest steeds de versnellingskabel. Aangezien het een naafversnelling is, kun je dan óf met geweld alleen nog naar hogere versnelling, of helemaal niet meer schakelen... Als je geen feun / föhn bij je hebt, niets aan te doen. De vooruitzichten hier zijn dat het nog een weekje vriest en daarna minder koud wordt. Hopelijk kunnen we nu eindelijk gaan modelvliegen... Groet, Alfred

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben dan ook heel blij met hydraulische kabeltjes voor de remmen, vooral als ik bijna onderaan de heuvel ben....

    BeantwoordenVerwijderen