zaterdag 13 februari 2010

NHO, Troms

NHO, nærinslivets hovedorganisasjon (bedrijfsleven hoofdorganisatie), heeft een initiatief om hoogopgeleide buitenlandse vrouwen sneller te laten integreren in de Noorse samenleving en ze sneller aan een baan te helpen. Afgelopen oktober stond er een advertentie in de krant waar je op kon reageren als je deelnemer wilde worden. Mijn netwerk was toen al goed genoeg dat een kennis die advertentie inscande en naar me mailde (een Belgische uit de paddestoelenvereniging).

Wat hulp om sneller aan een baan te komen leek me wel wat, dus ik solliciteerde naar een plaats als deelnemer. En ik was een van de weinige uitverkorenen. Helaas bleek het project pas echt afgelopen januari van start te gaan en had ik er dus de eerste paar maanden niets aan. Maar afgelopen januari was dus de start. Je kreeg een mentor toegewezen die je moet helpen bij het integreren. Verder is er een coach waar je een keer of drie vier een gesprek mee hebt om te kijken hoe het gaat. Ook worden er workshops georganiseerd over onderwerpen waarvan ze denken dat je er iets aan hebt.

Afgelopen donderdag en vrijdag hadden we de workshop 'interkulturele communicatie'. We bleken met een groep van 15 vrouwen te zijn. Ik had nog niet eerder met mijn medecursisten kennis gemaakt, want ik had de aftrap gemist. Het bleek dat er twee vrouwen bijzaten die ik al kende van de bibliotheekgroep. Grappig en gezellig. We hebben eerst een dag gebrainstormed over wat kultuur was en hoe je daar mee om kon gaan. De tweede dag hebben we het over kommunikatie gehad en hebben we daar rollenspel mee gedaan. Allemaal erg nuttig en gezellig. We waren met redelijk wat verschillende nationaliteiten dus we waren automatisch al bezig met interkulturele kommunikatie.

Het is alleen jammer dat ik eigenlijk alle doelen die ik me gesteld had om met behulp van dit project te behalen al behaald heb. Een baan op mijn niveau en zelfs met de inhoud die ik het liefste had, namenlijk onderwijs ontwikkelen voor netleerlingen. Maar ik ga er maar gewoon mee door. Ik ga er vast nog wel een heleboel van leren waar ik wat aan heb.

groetjes,
Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten