zaterdag 13 februari 2010

Karnaval, Valentijn en moederdag

Er wordt karnaval gevierd. Dat merk je eigenlijk helemaal niet zo. Je ziet in speelgoedwinkels wat meer verkleedkleren hangen, ook voor volwassenen, en op school hingen uitnodigingen om kaartjes te kopen voor het karnavalsfeest afgelopen vrijdagavond. En dat was het dan wel weer.

Ik was eigenlijk verbaasd dat er iets aan gedaan werd. Noorwegen is een protestants land. De staatskerk is luthers-evangelisch en is al vanaf ongeveer 1536 de dominerende godsdienst. Zo'n 86 procent van de bevolking is lid van de kerk. Zo'n 3 900 062 mensen). Andere christlijke geloven maken zo'n 4,5 procent uit, waarvan de Katholieken zo'n 44 153 mensen zijn. Dus echt een traditie kan het nooit wezen, zeker niet zoals in Nederland beneden de rivieren.

Valentijn wordt hier ook gevierd, maar valt samen met moederdag. Of dat toeval is omdat moederdag op de tweede zondag in februari gevierd wordt, of dat moederdag altijd op veertien februari valt, weet ik niet. Maar ik heb een mazzeltje. De kinderen wilden het goede van de twee landen combineren, dus en kadootjes met Sinterklaas en kadootjes met Kerstmis. Daar heb ik van geleerd. Ik wil ook het goede van de twee landen combineren, dus moederdag op 14 februari en nog een keer moederdag in mei.

Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten