zaterdag 15 december 2018

Homestay

Mijn touroperator heet niet voor niets Bhutan Homestay. Er worden ook overnachtingen bij mensen thuis geregeld.
Gelukkig niet meteen de eerste dagen zodat je eerst een beetje kan acclimatiseren qua gids, eten en omgangsvormen.


Mijn eerste homestay was in een dorpje dat bekend staat om zijn weven. Hierboven het raam van mijn slaapkamer. Van binnen heb ik geen foto's. Bij mensen thuis zijn is toch niet te vergelijken met een hotel. De televisie staat aan  er lopen mensen in en uit, je zit op de grond en het eten is beduidend lekkerder dan in het hotel.


De eerste avond was onwennig, behalve mijn gids sprak niemand Engels. De volgende ochtend was mijn gids onze chauffeur de weg aan het wijzen om iemand op te halen en was ik op mezelf aangewezen. Gelukkig stond de tv aan. De internationale anticorruptiedag werd uitgebreid gebracht. Ik wist niet eens dat die bestond. Daarna was er een quiz voor kinderen uit groep 6, in het Engels, met wiskundevragen, woorden maken, algemene ontwikkeling en aardrijkskunde. Indrukwekkend wat de kinderen in groep 6 al weten en kennen. Voor mijn gevoel meer dan de Nederlandse kinderen van die leeftijd.

De tweede avond was veel ontspannender. Toen hebben we muziek gemaakt en volksdansen uitgewisseld.


Mijn andere homestay was een farmstay, voor mooie foto's zie https://www.bhutanhomestay.com/portfolio/peljorling-yurbi-farmstay/

Daar waren ze druk aan het werk met het verbreden van de weg zodat er een vrachtwagen over kon rijden om spullen voor het bouwen van een nieuw huis te brengen.
Hier sprak de dochter gelukkig goed Engels en was ik minder afhankelijk van mijn gids. Omdat zij een baby van 4 maanden had en die borstvoeding gaf kon ik meteen daar wat over vragen. Het schijnt verplicht te zijn je baby minimaal zes maanden alleen maar borstvoeding te geven. En dat doen ze zonder gene. Vreemde mannen of vrouwen maakt niet uit. Ook werden er katoenen luiers gebruikt die op dezelfde manier gevouwen werden als ik geleerd had. 's Nachts gebruikte ze wel wegwerpluiers zodat ze door kon slapen.


Ze hebben een gemengd bedrijf en we kregen dan ook verse melk, zelf gemaakte cottage cheese en boter. De groeten werden geoogst waar we bij stonden en de rijst kwam uit de eigen paddy. Heerlijk gegeten want ze konden ook goed koken.

Ook maakten ze hun eigen biogas van koeienmest. En uiteraard hun eigen ara. Erg hard werkende mensen die gelukkig ook ontspannen.


1 opmerking: