dinsdag 18 december 2018

Bhutanees eten

Het nationale gerecht dat praktisch bij geen enkele maaltijd ontbreekt is emma datsi. Een curry van chili's met kaassaus. Afhankelijk van de soort chili en de hoeveelheid ervan is het heet tot erg heet. Helaas hou ik niet van heet, laat staan van heel heet. Toch heb ik elke keer er een theelepel van genomen en was het verschil tussen de ene en de andere bereiding goed te proeven. De laatste avond in een homestay zou ik leren hoe het klaar te maken maar dat is er, helaas voor Martijn, niet van gekomen.

Andere curry's worden oa van sperziebonen, broccoli, winterpeen of aardappelen met gember gemaakt. Alles al dan niet met kaassaus en/of chili. Rettich, kool en aubergines kunnen ook gebruikt worden, maar heb ik niet zo veel gezien. Tomaten, uien en knoflook zitten voornamelijk ergens door.

De basis van elke maaltijd is rijst, al dan niet met spaghetti, rode rijst of rijst met maïs als tweede basis.

Soep wordt tegelijk met alle andere schotels opgediend. Soep was altijd groentesoep, linzensoep of pompoensoep.

Als eiwitbron, behalve de combinatie van rijst met linzen, waren er over het algemeen eieren, kippen of rund en een enkele keer varken.

Van rund wordt ook de huid gegeten. Die kan op verschillende manieren klaar gemaakt worden. De twee manieren die ik geproefd heb gaven een verschillende smaakbeleving maar de textuur was niet mijn ideaal. Varkensvlees wordt ook met huid, maar zonder haar, gegeten. Ook daar wordt ik niet warm van de textuur.

Een Bhutaanse specialiteit is gedroogd rundvlees. En dat is best lekker.




Er is een groot verschil tussen maaltijden bij mensen thuis en in de hotels. De eerste zijn beduidend beter van smaak. Een ander verschil zit in de sfeer. Vergelijk de foto van de maaltijd in de keuken hierboven met de foto hieronder in het hotel.



Op de een of andere manier staan de tafels zo gerangschikt dat je te kijk zit voor het personeel en/of het erop lijkt dat je bij een ander zit te kijken wat hij eet. Maar misschien komt dat alleen maar omdat ik altijd een van de weinigen was. 

Behalve smaak en sfeer is ook het ontbijt anders. In het hotel doen ze hun best met toast, eieren, pancakes e.d. met boter, jam en honing erbij. En dat mist helaas bij mij het doel. Ook wordt bij de andere maaltijden de soep vooraf gegeven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten