donderdag 20 augustus 2009

De eerste schooldag

En dan was het zo ver. Romke moest om 9:00 zich op school melden om zijn rooster op te halen en zijn boeken te krijgen. Jitske kon nog lekker uitslapen want die hoefde pas om 12:00 op school te zijn.
Om 8:00 staat Romke op en ontbijt gezellig met Martijn en mij. Dan zoekt hij zijn rugzak op en wil zijn schoenen aandoen. Waar zijn zijn dichte schoenen? We kunnen ze niet vinden dus gaat hij maar op zijn bergschoenen naar school. Gelukkig is dat hier heel gewoon. We moeten wel rennen omdat hij anders te laat is. Per slot is het al drie voor negen als hij van huis vertrekt. En 9:00 is 9:00 precies in Noorwegen. Op de hoek bij de school zien we dat er alleen kinderen op het schoolplein staan. Er zijn geen ouders bij. Dus loop ik daarna gewoon achter hem aan, zodat het niet opvalt dat hij weggebracht wordt. Dan moet hij het schoolplein op, toch even een spannend moment. Op het schoolplein staan acht groepen kinderen. Er komen van vier basisscholen kinderen naar de Sommerlyst en dat splitst zich vanzelf uit. De tweede splitsing is op geslacht, er zijn vier meisjesgroepen en vier jongensgroepen. Maar na een paar minuten komen de leraren naar buiten en worden de acht groepen een grote groep. De kinderen worden per klas een voor een opgeroepen. Romke zit in 8e, bij hem in de klas zitten kinderen van twee verschillende basisscholen. Na twee en een half uur komt hij stralend thuis. Hij heeft het toch maar gewoon gedaan. Hij heeft een rondleiding door de school gehad en de schoolregels zijn besproken. Hij heeft al een vriend, alleen moest hij om de andere zin vragen of die kon herhalen wat die zei. Helaas dacht die jongen dan dat hij het beter in het Engels kon herhalen. Boeken en een rooster heeft hij nog niet gekregen. Wel weet hij dat hij morgen van negen tot een les heeft en dan zijn boeken krijgt.

We hebben vroeg gegeten voor hollandse begrippen, om half twaalf. Jitske moest immers om 12:00 op school zijn. Martijn heeft haar gebracht en is meteen doorgelopen naar de supermarkt. Ook Jitske kwam pas na twee en een half uur thuis. Bij haar in de klas zaten vier nieuwe kinderen. Ze is dus gelukkig niet de enige nieuwe. Een van de andere nieuwe kinderen komt van de internationale school en zijn Noors is ook niet zo geweldig goed. Jitske heeft haar boeken ook nog niet gekregen, maar wel al haar lesrooster. Maatschappijleer een half uur in de week, wiskunde twee en een half uur in de week, muziek een uur in de week, Noors drie uur in de week, mentoruur twee keer een half uur, Engels twee uur in de week, keuzevak taal twee uur in de week, natuuronderwijs (biologie, scheikunde, natuurkunde) twee uur in de week, huiswerktijd drie keer een half uur, samfunsfag (wrs aardrijkskunde en geschiedenis) anderhalf uur, eten en gezondheid een blok van twee uur, gymnastiek twee keer een uur, RLE (geloof en levensbeschouwing) twee keer een half uur. In totaal maar 22 uur. Dat is minder lestijd dan op de basisschool. Daar hadden Jitske en Romke 25 uur les.

Maar morgen heeft ze geen les, dan gaan ze naar het strand om een wiekend kamperen voor te bereiden. Ze leren dan rugzak inpakken en tent opzetten o.a. Ze moet morgen laarzen aan en warm drinken en eten mee. Daar ging de geplande sauna. We moesten boodschappen doen, want een thermos en laarzen hadden we niet. Verder heeft ze klassedienst, wat dat inhoudt weet ze ook nog niet, maar dat zal wel goedkomen.

Martijn had zich goed voorbereid op de sauna. Hij had de hele ochtend al lopen roepen dat hij wilde gaan fietsen. En zodra Jitske bijna thuis was, vertrok hij. Wel was hij nog even de sauna ingelopen om geschrokken weer boven te komen om te vragen of we de sauna gewoon zo aan zouden laten staan. Het was er al zo warm vond hij. Ik had net gecontroleerd en het was nog maar 40 graden, dus we hadden nog even te gaan. Maar ja, dat saunaverhaal ging dus niet door. Misschien morgen of in het wiekend.

Beide kinderen kregen een informatieboekje mee naar huis en een brief voor de ouders. In die brief kwam alweer de nieuwe griep ter sprake. Of de onze kinderen wilden leren in papieren zakdoekjes te snuiten en als je bij niezen die niet bij de hand had, je elleboogholte te gebruiken. En natuurlijk het goed handen wassen.

Toen Jitske en ik terugkwamen uit de stad waren er bloemen, was Martijn weer terug en hadden we bezoek van Boele, Martijns Nederlandse collega. Gezellig. In de stad tuinen we er telkens weer in, dat een ingang en een uitgang van een winkelcentrum niet per definitie op dezelfde etage hoeven te liggen. Er is bv. een winkelcentrum waar je op het tweede niveau binnenkomt (voor ons de eerste etage) en je op het vierde niveau er weer uit kan. Maar dat zal vanzelf wel wennen.

Na het eten zijn Martijn en ik naar de klimhal vertrokken om even kennis te maken. Het was de fietstocht die Martijn vanmiddag ook al had gemaakt. Hij is inderdaad op onze Hollandse fietsen goed te doen, niet zoveel hoogtelijnen. Je fietst redelijk over de rug van het eiland heen. De hal zelf is niet zo heel erg groot, de waardering is gelijk aan Monte Cervino, de routes zijn ook leuk. Dus daar moeten we vaker naar toe.

groetjes,
Liesbeth

2 opmerkingen:

  1. Erg leuk om te lezen allemaal, spannend ook de nieuwe school zo voor Jitske en Romke! Ga zo door ik lees het graag...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoveel nieuws, ja dat zal allemaal best indrukwekkend zijn! En gestaag verbetert jullie Noors natuurlijk. Inderdaad erg leuk om mee te lezen. Ik heb nog aardige foto's van jullie afscheid, maar die kan ik hier niet plaatsen. Ik zal ze wel per mail sturen. Veel goeds bij al wat jullie doen en warme groet,

    Josée

    BeantwoordenVerwijderen