vrijdag 3 maart 2017

Vooroordelen

Waar komen die vooroordelen eigenlijk vandaan en wat behelzen ze eigenlijk?

Als ik puur op mijn gevoel afga is Azië vies, heeft veel arme mensen, sloppenwijken, luchtvervuiling, groot verschil tussen een paar rijke en heel veel arme mensen, geen infrastructuur, veel enge ziektes en eten dat ik niet lekker vind.

Als ik mijn hoofd gebruik weet ik dat het Aziatische deel van Istanboel niet wezenlijk verschilde van het Europese deel (ik ben daar ooit in de jaren 80 een paar weken geweest en stak dagelijks van het ene werelddeel naar het andere over). Weet ik dat Azië echt niet op een hoop te gooien is, dat Thailand in niets lijkt op Tibet of China op Indonesië.

Als ik kijk naar mijn vooroordelen over Europa zie ik dat die veel kleinschaliger zijn, dat het oosten van Nederland wat rustigere mensen heeft dan de gehaaste Randstedelingen, dat Friezen stug zouden zijn, dat 020-ers en 010-ers niet samen door een deur kunnen etc. Geografisch geneuzel in de marge. Waarschijnlijk komt dat omdat ik van Nederland veel meer af weet en daarom mijn vooroordelen kleinschaliger zijn.

Volgens reisgidsen en internet zou Zuid Korea een van de veiligste landen ter wereld zijn, is het erg westers, is de rijkdom redelijk verdeeld, zou het kraanwater gewoon te drinken moeten zijn en zou het qua openbaar vervoer een voorbeeldfunctie kunnen hebben, zijn de mensen daar gek op de nieuwste electronica snufjes, is er een dusdanig goed medisch stelsel dat er aan medisch toerisme gedaan wordt, zou er geen luchtvervuiling zijn en nog zo van dat soort feiten die absoluut niet stroken met mijn algemene Azië-beeld.

Het is duidelijk dat ik ernaar toe moet om mijn wereldbeeld bij te laten stellen door contact met het land en de bevolking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten