woensdag 13 juni 2012

OV-chipkaart

Romke had een eigen kortingkaart nodig. En omdat zijn OV-chipkaart 5 jaar oud was, en dus verviel kochten we een NS-abonnement met OV-chipkaart.
Keurig op tijd werd alles afgeleverd.

Inlog maken op OV-chip, registreren, automatisch opladen erop zetten, checken of dat goed gaat. In en uit checken bij de metro. Dat gaat ook.

En dan, op het moment sûpreme, als Romke echt bij de NS in moet checken om te kunnen reizen, wordt de OV-chipkaart opeens niet meer herkend. Het is niet dat hij zegt dat er geen saldo opstaat oid. Nee, het apparaat heeft niet eens door dat er een OV-chipkaart voor gehouden wordt.

Op internet kijken wat je moet doen in zo'n geval. Niet echt duidelijk. Dan maar bellen naar het klachtennummer. Die zeggen dat we de stukke kaart naar hun op moeten sturen, dan krijgen we een nieuwe. De kosten die we in de tussentijd moeten maken zullen vergoed worden.

In de tussentijd staat op het nieuws dat er duizenden OV-chipkaarten met een foute chip geleverd zijn. Romke heeft dus gewoon pech gehad en was een van de duizenden.

Na enige tijd hebben we de nieuwe kaart, met het NS-abonnement erop, in huis. Alleen moeten we nu veel moeilijker doen om automatisch opladen er weer op te krijgen. In plaats van dat we dat als bestelling op kunnen halen bij de automaat, moeten we nu met een brief naar een loket van een openbaar vervoer bedrijf en een legitimatie. Dat duurt nog wel even. Maar uiteindelijk is dat geregeld.

Dan nog de ekstra kosten terug zien te claimen. OV-chip reageert niet op de brief die ik ze stuur. Dan maar bellen. Nee, die brief hebben ze nooit gezien, of ik het kan mailen. Ik mailen. Voor de NS-reizen moet ik bij de NS zijn krijg ik terug. Konden ze dat dan niet al in februari vertellen toen ik voor het eerst contact met ze had. Terug mailen dat ik de claim voor de extra anonieme kaart die we aan hebben moeten schaffen wel bij hun neer leg. Krijg ik opeens antwoord dat ze nagegaan hebben hoe het kwam dat de oude kaart stuk gegaan was, en dat dat aan de NS lag en dat ik daarvoor dus ook naar de NS moet. Fijn dat ze dat uit zichzelf even meldden, zonder dat ik er nog eens achter heen hoefde.

De NS gebeld. Ja, als ik de kaartjes opstuur zal ik binnen 3 weken het geld terug gestort krijgen op mijn rekening. Hoera, ze denken mee. Het bericht dat ik de kaart zelf ook bij hun moet declareren komt pas na dit telefoontje, maar met een print van die mail bij de treinkaartjes en de brief hoop ik van harte dat de NS dat ook meteen in orde maakt zonder gezeur.

Nu, 4 weken later, ik sta op het punt om te bellen waar het beloofde geld blijft. Er komt post van de NS. Alles wordt toegekend, dus ook de aanschaf van de anonieme OV-cipkaart en binnen drie weken zal het op onze rekening staan. Als dat zo is, dan zullen we begin juli het geld terug hebben van iets dat begin februari speelde. En heb ik bijna geen idee meer van hoeveel tijd, mails en telefoons mij dit gekost heeft. In ieder geval beduidend meer dan de ekstra kosten omdat we geen chipkaart en geen abonnement hadden.

groetjes,
Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten