woensdag 2 november 2011

Oven schoonmaken

Overijverig als ik ben, zet ik de oven vast in de week met een vetoplosser die onze hulp aanbevolen had. Vervolgens ga ik eens op mijn gemak op internet zoeken hoe je het best een oven schoonmaakt.

Blijkt dat je de oven goed heet moet stoken en er dan een bak met half water half ammonia in moet zetten en dat een paar uur lekker laten stinken.

Dus ik de oven ontdoen van de ontvetter. Daar wordt de over al iets schoner van. Dan alle bakblikken, roosters, etc. in de oven en de oven heet laten worden. Oven uitdoen. Bak met water/ammonia-mengsel erin. Deur naar de rest van het huis goed dichthouden en zelf boven gaan zitten werken.

Wat meurt dat spul.

Na een paar uur doe ik alle ramen en deuren open en gooi ik het ammonia weg. Nu gaat het beginnen. En tot mijn stomme verbazing werkt het echt. Gewoon met het aanrechtlapje kan ik het merendeel van al dat aangekoekte gebeuren er gewoon afvegen. Van het ruitje, de roosters, de bakblikken, de ovenwand, etc. Er blijft uiteraard nog wel wat zitten, maar dan doe ik het morgen of zo nog wel een keertje. Nog even nalappen met een sopje en dan met schoon water. Wat een fantastisch schone oven heb ik gecreëerd.

Liesbeth

Geen opmerkingen:

Een reactie posten