zaterdag 13 februari 2010

Norsk prøve 3

Voor 10 december moesten we opgeven of we mee wilden doen aan een Noorse test, norsk prøve 3. Dat is de op een na hoogste test die je als buitenlander in Noorwegen kan doen. Het volgende niveau is de Bergens test. Die heb je nodig als je als arts oid in Noorwegen wilt werken of als je Noors staatsburger wilt worden.

Op Europees niveau is taalbeheersing ingedeeld in A1, A2, A3, B1, B2 en ik geloof C. Als je niveau A1 hebt, kun je ongeveer zeggen hoe je heet en dat je de taal niet spreekt. Op A2 niveau kun je al simpele aanwijzingen volgen en over concrete zaken spreken. Op A3 niveau kun je ook over niet concrete zaken spreken en op B1 niveau kan je ook argumenteren, kunnen gevoelens besproken worden e.d. De niveaus worden afzonderlijk aan lezen, verstaan, schrijven en spreken toegekend.

Martijn zag het nut en de noodzaak van de test niet in, dus die gaf zich niet op. Ik had toen nog geen werk en dacht dat ik met dat papiertje makkelijker een baan zou kunnen krijgen. Dus ik betaalde de 800 kronen voor de test. Afgelopen dinsdag en woensdag was het zo ver.

Op dinsdag hadden we eerst een luisteroefening, daarna een leesoefening en tot slot een schrijfoefening. Op woensdag was de spraaktest. Het was toch wel grappig om te zien wat voor onderwerpen er gekozen waren voor de verschillende tests. De luistertest bestond uit allemaal kleine stukjes tekst, monoloog of dialoog tussen verschillende mensen in verschillende situaties. Een stuk met open vragen over de teksten en een stuk met multiple choice vragen over de stukjes tekst. Maar de mc waren geen rechtstreekse vragen. Je moest de tekst verstaan en begrepen hebben en vervolgens nog een stukje redenatie toepassen. Bijv. bij een telefoongesprek waarbij degene die belt zijn naam zegt, degene die opneemt dat niet doet, maar wel zegt dat de boodschap aan de derde persoon zal worden doorgegeven. En dan krijg je drie namen en moet je zeggen wie van die drie de telefoon opnam. De leestest ging over de huwelijksgewoontes bij de Egyptenaren 4000 jaar geleden en Darwin. De schrijftest ging over hoe de gemeente geld moest besteden om het woonmiljeu in de stad te verbeteren. Al die teksten hadden toch meer of min als boodschap dat het niet gek was hoe het nu in Noorwegen ging en dat je nu in een modern land woont waar je inspraak hebt.

Bij het mondeling werd je met zijn tweeen opgeroepen en moest je een discussie voeren over de voor- en nadelen van trouwen of samenwonen, de voor- en nadelen van Noorwegen en de Noren, en of alle beroepen voor beide geslachten geschikt waren. Dus ook weer redelijk geengageerd.

De uitslag van de test wordt pas over zo'n vier tot zes weken bekend. Als ik hem nog voor een baan nodig gehad had, was ik nu redelijk gefrustreerd geweest. Maar gelukkig ben ik voorzien.

Martijn en ik zijn nu klaar met Noorse les. Al hadden we meer willen leren, dan hadden we toch tot september moeten wachten, want dan begint pas de kursus die op de Bergens test voorbereidt.

Liesbeth

2 opmerkingen:

  1. Hoi Lies en Martijn
    Ik moest een test Engels afleggen op het hoogste niveau anders mocht ik niet hier als leerkracht werken.
    Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik had hem dus niet nodig om een baan in het onderwijs te krijgen. Ze hebben me alleen maar horen spreken. Maar ik geloof dat als ik een vaste aanstelling wil hebben, of op de universiteit les wil geven ik wel de Bergens test nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen