dinsdag 24 mei 2022

Four powerful animals

Bovenstaande versiering hangt aan de muur van mijn appartement. Nieuwsgierig als ik altijd ben, ga ik googlen naar vier powerful animals. Een compleet verhaal over mythische wezens in Bhutan vind ik in een artikel van mei 2021. De vier mythische wezens (voor hen die de link naar het artikel niet wensen te volgen :-) zijn, van boven naar beneden: de Draak (Druk), de Garuda (Chung), de Sneeuwleeuw (Seng) en de Tijger (Tak).

Die vier mythische wezens worden ook wel met andere namen aangeduid, zoals de vier bewakers, vier goden, vier waardigheden, vier gunstige beesten. Ik vind eigenlijk de vertaling geen recht doen aan het gevoel dat de Engelse termen bij me oproepen:‘Four Guardians’, ‘Four Gods’, ‘Four Dignities’, ‘Four Auspicious Beasts’ Zij stellen het overwinnen van geboorte, ouderdom, ziekte en dood voor. Ze zijn ook de bewakers van de vier windrichtingen.

  • Draak (Druk) staat voor elegantie, generositeit, kalmte en prestaties
  • Garuda (Chung) staat voor onbevreesdheid, kracht en wijsheid
  • Sneeuwleeuw (Seng) staat voor vitaliteit, waardigheid, luchtigheid en puurheid
  • Tijger (Tak) staat voor vertrouwen, discipline en bescheidenheid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten